• Østfold

Velkommen til flaggermusnatt på Fredriksten festning 2.september

Flaggermusnatt i Halden - fredag 2. september kl 20:30 på Fredriksten festning

27.08.2016

Velkommen til flaggermusnatt på Fredriksten Festning fredag 2.september kl 20:30 og frem til ca kl 22:30. Til Fredriksten kommer Mette Klann fra Norsk Zoologisk forening, flaggermusgruppa. Hun holder først et foredrag om flaggermus i Auditoriet på Brådland (se kart). Deretter går vi ut i mørket ved dammene og på festningsområdet og hører og ser etter flaggermus. Ta gjerne med sterk lommelykt. Dersom det regner, avsluttes arrangementet etter foredraget. - Vi tar en deltageravgift på kr 20,- per person og trekker bokpremie på inngangsbilletten. Vi vil vise vei fra parkeringen på Fredriksten fra kl 20:00

Kanadagullris ved Elim-Halden
..den må utryddes ..

Hageplanter på "ville veier".

19.08.2016

Det er nå i august- du bør merke deg hvor de svartlistede hageplantene er spredd. Den mest utbredte hageplantene her i Halden (og Østfold) som nå dekker jorder, skråninger og kanter som ikke blir slått eller blir pløyd opp - er den gule kanadagullris . Den tar knekken på den naturlige vegetasjonen og blir meterhøy. Vi oppfordrer alle til å gå ut i sin hage (og i nabolaget?) og dra opp de gule blomstene med rot, putte de ned i en tett sekk hvor de kan råtne - før de får frødd seg videre.