• Østfold

Ulv 3
Ulven trives i Østfolds skoger

Rovdyr i Østfold

I Aremark - Halden har vi fast bestand av gaupe - og innimellom en slenger av en hannbjørn er det enkelte som hevder. Alle har de vandret inn over grensen fra Sverige. Mest kjent er ulvefamilien i Halden-Dals-Ed reviret som ble etablert i 1996-97 og som for det meste de første årene holdt seg på svensk side av grensen. I 2010 ble det konstatert at en tispe fra et av de seinere kull hadde etablert seg med nytt revir i de søndre deler av moderreviret og lenger inn i Sverige: Kynnefjellreviret. I 2010 ble det også hvalpekull i ett nytt norsk revir nord for Halden , mellom Haldenvassdraget og Glomma; Linnekleppenreviret. Alle disse revirene har forduftet på mystisk vis vinterstid når det har vært sporsnø. Hver vinter registreres ungfugl av kongeørn her i grensetraktene samt havørn innerst i Iddefjorden.

Årsmøte i Naturvernforbundet i Indre Østfold

Kjære medlem. Vi inviterer med dette til årsmøte i Naturvernforbundet i Indre Østfold (NIIØ), som dekker Marker, Skiptvet, Rakkestad og Indre Østfold. Lokalforeningen er en del av Naturvernforbundet i Østfold (NIØ).

Bilde av parafinvoks

Utslipp av parafinvoks i Ytre Oslofjord

Fredag 6. november ble det oppdaget et massivt utslipp av parafinvoks i Ytre Oslofjord. Dette resulterte blant annet i et innslag på Dagsrevyen på NRK. Årsaken til utslippet antas å være at en tankbåt har spylt tankene sine et sted i Nordsjøen utenfor den danske vetskysten, eller lenger unna, siden det har blitt registrert funn både i Danmark, Sverige og i Norge.