• Østfold

Oljeutslipp i Akerselva

20.12.2012 | Sist oppdatert: 27.12.2012

Den 19. desember ble det sluppet ut opptil 19 000 liter lett fyringsolje i Akerselva ved Ullevål i Oslo. IUA Oslo har lagt ut lenser, barket elva og forsøker å hindre spredning. Noe fugl er allerede observert tilsølt.

SAM_2127small

Seminar om samferdsel i Østfold

08.11.2012 | Sist oppdatert: 09.06.2013

Den 22. oktober arrangerte Naturvernforbundet i Østfold et åpent debattmøte med tema Østfoldbanen som grunnstamme i et bærekraftig transportsystem.

Kraft og vindmøller - Artikkel publisert i Halden Arbeiderblad, den 28/9

01.10.2012 | Sist oppdatert: 01.10.2012

Norge har i dag 211 vindmøller fordelt på 19 vindkraftverk over 400 kW. De bidrar med 1 % av kraftproduksjonen. 124 søknader om vindkraftanlegg ligger til konsesjonsbehandling. Nåværende kraftproduksjon i Norge er på 134 TWh. Det er mer enn vi trenger innenlands, derfor eksporteres overskuddet. Det norske kraftforbruket har endret seg lite fra år 2000 til 2011. Likevel går offentlige planer ut på å øke produksjonen til 180 TWh innen 2020, derav 13 TWh innenfor ordningen med grønne sertifikater. Planlagt økning er like stor som dagens samlede forbruk i norske husholdninger