• Østfold

Gruppebilde_seminar_web

Seminar om oljeskadet sjøfugl - en suksess

23.03.2011 | Sist oppdatert: 25.03.2011

Vi takker alle deltagere og foredragsholderne på seminaret. Oppslutningen var over all forventning. Vi sitter igjen med mange gode inntrykk og håp om at vi i Norge snart kan få på plass en handlingsplan for rehabilitering av oljeskadet sjøfugl.

P2198532small

Containerskipet «Godafoss» lekker olje på Hvaler!

18.02.2011 | Sist oppdatert: 20.02.2011

Torsdag kveld grunnstøtte Containerskipet «Godafoss» på Hvaler. Båten har lekket olje siden i går kveld. I løpet av formiddagen vil vi få en bedre oversikt over omfanget. Naturvernforbundets Prosjekt for Rehabilitering av oljeskadet sjøfugl er satt i beredskap, men har foreløpig ikke fått meldinger om oljeskadet fugl.

Ulv 3
Ulven trives i Østfolds skoger

Rovdyr i Østfold

I Aremark - Halden har vi fast bestand av gaupe - og en årlig slenger av en hannbjørn er det enkelte som hevder. Alle har de vandret inn over grensen fra Sverige. Mest kjent er ulvefamilien i Halden-Dals-Ed reviret som ble etablert i 1996-97 og som for det meste de første årene holdt seg på svensk side av grensen. I 2010 ble det konstatert at en tispe fra et av de seinere kull hadde etablert seg med nytt revir i de søndre deler av moderreviret og lenger inn i Sverige: Kynnefjellreviret. I 2010 ble det også hvalpekull i ett nytt norsk revir nord for Halden , mellom Haldenvassdraget og Glomma; Linnekleppenreviret. Alle disse revirene har forduftet på mystisk vis vinterstid når det har vært sporsnø. Hver vinter registreres ungfugl av kongeørn her i grensetraktene samt havørn innerst i Iddefjorden.