• Østfold

Ny nestenulykke i Ytre Hvaler nasjonalpark

24.01.2011 | Sist oppdatert: 18.02.2011

Det 177 meter lange bulkskipet "Orient Bulker" bommet på skipsleia og seilte inn blandt umerkede grunner tidlig om morgenen den 10 januar. I følge los Karl Jacob Johansen var det bare flaks at dette ikke endte i en katastrofe.

Gøteborg vindmøllepark

Kjølen Vindpark

Kjølen Vindpark AS Planlegger et vindkraftverk i Fjellaområdet i Aremark kommune. Naturvernforbundet i Østfold er prinsipielt positiv til vindkraftverk og andre fornybare energikilder. Vi mener imidlertid at lokaliseringen av Kjølen Vindpark er beheftet med så mangelfull forundersøkelse at det nærmest vil være misbruk av både offentlige og private ressurser å sette i gang en konsekvensutredning av dette prosjektet.

Slaattemark_536x402

Vellykket kurs i Naturmangfoldloven

03.12.2010 | Sist oppdatert: 03.12.2010

Den 17/11 inviterte Naturvernforbundet i Østfold til kurs i Naturmangfoldloven. Over 30 deltakere møtte opp for å høre foredragene, holdt av Rune Anderaa, Geir Hardeng, Ola Wergeland Krog og Carl Henrik Jensen.

Cometa
Rehabilitering av oljeskadd vilt

Nå skjedde det igjen – denne gang i Ytre Hvaler Nasjonalpark.

11.11.2010 | Sist oppdatert: 18.02.2011

Nok en gang er vi nær ved å få et oljesøl på Østfoldkysten. Denne gangen har vi vært heldige og det er enn så lenge ikke rapportert lekkasjer fra skipet ”Cometa” som gikk på grunn om morgenen onsdag 9. november 2010. Skipet skal ha 128.000 liter tungolje og 38.000 liter marin gassolje om bord.