Fredriksten festning_utsnitt
Sentrumsplanen i Halden - må ta inn klimaproblematikken

Overgang til lavutslippskommune - hvordan?

For å nå målsetningene i «lavutslippssamfunnet», må utslippene reduseres med nærmere 90 prosent av dagens nivå innen 2050. Dette innebærer at kommunene må gjennomføre radikale og krevende endringer. Det må tas i bruk både gullerot og pisk for å få til endringer i befolkningen. Vil en bussbilett på kr 10 kunne føre til at flere tar bussen ? - Samtidig må kanskje parkeringsplasser bort og parkeringsavgiften i sentrum dobles.?- Det er kommunevalg høsten 2019. Vil noen partier tørre å gå til valg med upopulære, men nødvendige grep for å få ned biltrafikken i Halden sentrum ?

Stell pent med naturen

Viktig å mate småfuglene i vinterkulda

20.12.2017

Det er vinter- og småfuglene må også huskes på med mat. I milde vintre - kan enkelte fugler som vanligvis ikke er her vinterstid - som rødstrupe og svartrost, dukke opp på fuglebrettet. Får rødstrupen riktig mat - kan den klare å overleve.

Halden by fra Fredriksten1_S

Velkommen til årsmøte 22.mars 2017

Naturvernforbundet i Halden ønsker alle medlemmer velkommen til årsmøte onsdag 22.mars kl 18:00 på Halden vg skole - avd Porsnes. Etter årsmøtet - kl 19 - blir det åpent møte om Kystlotteriet.

Flaggermus
Velkommen til flaggermusnatt på Fredriksten festning 2.september

Flaggermusnatt i Halden - fredag 2. september kl 20:30 på Fredriksten festning

27.08.2016

Velkommen til flaggermusnatt på Fredriksten Festning fredag 2.september kl 20:30 og frem til ca kl 22:30. Til Fredriksten kommer Mette Klann fra Norsk Zoologisk forening, flaggermusgruppa. Hun holder først et foredrag om flaggermus i Auditoriet på Brådland (se kart). Deretter går vi ut i mørket ved dammene og på festningsområdet og hører og ser etter flaggermus. Ta gjerne med sterk lommelykt. Dersom det regner, avsluttes arrangementet etter foredraget. - Vi tar en deltageravgift på kr 20,- per person og trekker bokpremie på inngangsbilletten. Vi vil vise vei fra parkeringen på Fredriksten fra kl 20:00

Kanadagullris ved Elim-Halden
..den må utryddes ..

Hageplanter på "ville veier".

12.08.2016

Det er nå i august- du bør merke deg hvor de svartlistede hageplantene er spredd. Den mest utbredte hageplantene her i Halden (og Østfold) som nå dekker jorder, skråninger og kanter som ikke blir slått eller blir pløyd opp - er den gule kanadagullris . Den tar knekken på den naturlige vegetasjonen og blir meterhøy. Vi oppfordrer alle til å gå ut i sin hage (og i nabolaget?) og dra opp de gule blomstene med rot, putte de ned i en tett sekk hvor de kan råtne - før de får frødd seg videre.

Bli bøssebærer

Årets TV-aksjon 18.oktober går til Regnskogfondet

Vi skal vokte regnskogen. Årets TV-aksjon skal bevare regnskogen for kommende generasjoner og for de 260 millioner menneskene som har regnskogen som sitt hjem. Kampen for å bevare verdens regnskoger kjempes akkurat nå. For å vinne den trenger vi deg med på laget. Sammen kan vi den 18.oktober bevare et regnskogsområde større enn Danmark og Norge.

JEB_ El-sykkel i Knardalsbakken
Halden, El-sykkelbyen i 2015...?

Elektrisk sykkel i Halden og "Hovednett for sykkeltrafikk i Halden"

En elektrisk sykkel er et miljøvennlig og rimelig alternativ til moped eller bil. Den krever verken registrering, sertifikat, veiavgift eller obligatorisk forsikring. Syklene drives av et batteri som lades fra nettet, og de er helt utslippsfrie. El-sykkel er det mest miljøvennlige fremkomstmiddelet med motor, og er samtidig kjøretøyet med de laveste driftskostnadene. El-sykkel gir deg en helt ny opplevelse. komfortabel og lett sykling i både bakker og motvind!

En ”artig” reklame fra en scooterforhandler i Alta. Reklamerer med skredsekk og skredkurs på kjøpet.Disse skuterne selges for å kjøre ulovlig

Stopp frislipp av snøscootere i norsk natur.

Dersom Stortinget vedtar lovendringene har vi tapt en vesentlig verdi her i landet, og avgjørelsen vil i praksis være irreversibel. Påvirk stortingsrepresentantene dine til sette foten ned for snøscooter. Frislipp i lovverket er på gang, og slippes dette løs blir det nær sagt umulig å stramme inn igjen. Dette gjelder friluftslivets framtid i Norge!