En ”artig” reklame fra en scooterforhandler i Alta. Reklamerer med skredsekk og skredkurs på kjøpet.Disse skuterne selges for å kjøre ulovlig.

Stopp frislipp av snøscootere i norsk natur.

Dersom Stortinget vedtar lovendringene har vi tapt en vesentlig verdi her i landet, og avgjørelsen vil i praksis være irreversibel. Påvirk stortingsrepresentantene dine til sette foten ned for snøscooter. Frislipp i lovverket er på gang, og slippes dette løs blir det nær sagt umulig å stramme inn igjen. Dette gjelder friluftslivets framtid i Norge!

Nå gjelder det å stoppe gøy-kjøring med snøscooter, i neste omgang kan det være 4-hjulinger det er snakk om..

For en østfolding som drar til fjells nettopp for å slippe unna motorstøyen vi nesten ikke kan unngå her på flatlandet, er forslaget som regjeringen nå legger frem om frislipp av snøskuterkjøring, et nederlag for kampen om støyfri natur. Motorferdsel i skog og fjell er en tanke som kan ta nattesøvnen fra noen og enhver. Og et frislipp vil være irreversibelt – jfr. diskusjonen om å forby vannscooter. Når det blir mange nok snøscootere, blir eierne og importørene en pressgruppe som ingen politiske partier av noen størrelse vil tørre å trosse.

Erfaring fra Finnmark og forsøkskommunene rundt i landet viser at det foregår mye "tullkjøring", som garantert ikke vil bli mer lovlydig om det blir fritt frem i løyper som kommunene skal ha kontrollen over. Her i Østfold kan vi bare se på alle dispensasjoner til hyttebygging i strandsonen som Hvaler og de andre kystkommunene har gitt. Alt for mange kjenner noen naboer - og kameraderi florerer i kommunestyrene.
Hva gjør f.eks kommunene med etterkontroll av hogst, som ofte ikke er "etter boka" og der dype hjulspor står igjen etter hogsten - der det aldri blir ryddet opp, - med mindre noen anmelder forholdet..
Lokalt demokrati kalles det, retten til å ødelegge sin egen natur.

DETTE KAN DU GJØRE:

Her nedenfor bilder fra Vang i Valdres der undertegnede var på skitur 3.mai 2008. Det var en kjent sak at ungdommen herja i fjellet utenom scooterløypa 1.ste mai-helgen hvert år. Ikke overraskende henla den lokale lensmannen saken, da vi ikke hadde bilder som var gode nok til å se hvem dette var..

Tore Hoell