Lokallag

Naturvernforbundet i Østfold har følgende lokallag:

Naturvernforbundet i Halden
Postboks 569, 1754 Halden
E-post: naturvern@halden.net
kontaktperson Tore Hoell
Les mer på Haldens nettside.

Naturvernforbundet i Sarpsborg
Postboks 76 1701 Sarpsborg
Kontaktperson: Anne Coward
Tlf. 69 15 56 11 / 975 02 980
E-post: torco@online.no

Naturvernforbundet i Fredrikstad og Hvaler
Sten Helberg
Tlf: 95441730
mail: planet1min@gmail.com

Naturvernforbundet Indre Østfold
Kontaktperson Olav Skulberg
Postboks 21, 1804 Spydeberg
E-post: olav.skulberg@niva.no

Halden by fra Fredriksten1_S

Velkommen til årsmøte 22.mars 2017

Naturvernforbundet i Halden ønsker alle medlemmer velkommen til årsmøte onsdag 22.mars kl 18:00 på Halden vg skole - avd Porsnes. Etter årsmøtet - kl 19 - blir det åpent møte om Kystlotteriet.

Ernbanen i Østfold er ikke så elendig..

Tog til Halden - eller gjennom Halden?

Det er kommet utredning fra Jernbaneverket om trasevalg for jernbanen gjennom Østfold-byene, til Halden og over grensen. Mange spørsmål dukker opp; - skal man fastholde InterCity planene eller skal man vurdere "rett-linje"alternativet..? Samferdselsminister Solvik Olsen er åpen for nye innspill,- men dette forsinker kanskje fremdriften ?

Flaggermus
Velkommen til flaggermusnatt på Fredriksten festning 2.september

Flaggermusnatt i Halden - fredag 2. september kl 20:30 på Fredriksten festning

27.08.2016

Velkommen til flaggermusnatt på Fredriksten Festning fredag 2.september kl 20:30 og frem til ca kl 22:30. Til Fredriksten kommer Mette Klann fra Norsk Zoologisk forening, flaggermusgruppa. Hun holder først et foredrag om flaggermus i Auditoriet på Brådland (se kart). Deretter går vi ut i mørket ved dammene og på festningsområdet og hører og ser etter flaggermus. Ta gjerne med sterk lommelykt. Dersom det regner, avsluttes arrangementet etter foredraget. - Vi tar en deltageravgift på kr 20,- per person og trekker bokpremie på inngangsbilletten. Vi vil vise vei fra parkeringen på Fredriksten fra kl 20:00

Kanadagullris ved Elim-Halden
..den må utryddes ..

Hageplanter på "ville veier".

12.08.2016

Det er nå i august- du bør merke deg hvor de svartlistede hageplantene er spredd. Den mest utbredte hageplantene her i Halden (og Østfold) som nå dekker jorder, skråninger og kanter som ikke blir slått eller blir pløyd opp - er den gule kanadagullris . Den tar knekken på den naturlige vegetasjonen og blir meterhøy. Vi oppfordrer alle til å gå ut i sin hage (og i nabolaget?) og dra opp de gule blomstene med rot, putte de ned i en tett sekk hvor de kan råtne - før de får frødd seg videre.