Lokallag

Naturvernforbundet i Østfold har følgende lokallag:

Naturvernforbundet i Halden
Postboks 569, 1754 Halden
E-post: naturvern@halden.net
kontaktperson Tore Hoell
Les mer på Haldens nettside.

Naturvernforbundet i Sarpsborg
Postboks 76 1701 Sarpsborg
Kontaktperson: Anne Coward
Tlf. 69 15 56 11 / 975 02 980
E-post: torco@online.no

Naturvernforbundet i Fredrikstad og Hvaler
Sten Helberg
Tlf: 95441730
mail: planet1min@gmail.com

Naturvernforbundet Indre Østfold
Kontaktperson Olav Skulberg
Postboks 21, 1804 Spydeberg
E-post: olav.skulberg@niva.no

Kaffe på bål_Astrid Eliassen

Bålkveld onsdag 14.oktober på Sauøya.

Naturvernforbundet i Halden vil gjerne invitere deg ut på bålkveld på toppen av Sauøya onsdag 14.oktober. Oppmøte på brua over til havna til Saugbruks kl 18:00 . Formålet er å ha en sosial kveld der vi koker kaffe på bål og snakker om løst og fast rundt naturvern og utfordringer i Halden. Vi tar værforbehold (Yr.no sier fint vær) - men ved regnvær avlyser vi bålkvelden.

Bli bøssebærer

Årets TV-aksjon 18.oktober går til Regnskogfondet

Vi skal vokte regnskogen. Årets TV-aksjon skal bevare regnskogen for kommende generasjoner og for de 260 millioner menneskene som har regnskogen som sitt hjem. Kampen for å bevare verdens regnskoger kjempes akkurat nå. For å vinne den trenger vi deg med på laget. Sammen kan vi den 18.oktober bevare et regnskogsområde større enn Danmark og Norge.

JEB_ El-sykkel i Knardalsbakken
Halden, El-sykkelbyen i 2015...?

Elektrisk sykkel i Halden og "Hovednett for sykkeltrafikk i Halden"

En elektrisk sykkel er et miljøvennlig og rimelig alternativ til moped eller bil. Den krever verken registrering, sertifikat, veiavgift eller obligatorisk forsikring. Syklene drives av et batteri som lades fra nettet, og de er helt utslippsfrie. El-sykkel er det mest miljøvennlige fremkomstmiddelet med motor, og er samtidig kjøretøyet med de laveste driftskostnadene. El-sykkel gir deg en helt ny opplevelse. komfortabel og lett sykling i både bakker og motvind!

Planlagte boligområder ved Tistas munning
Jernbaneverket setter en midlertidig stopp for Tyska-utbyggingen

Halden kommunes ”Sentrumsplanen for Halden 2015-2027”

Sentrumsplanen for Halden 2015-2027 inneholder mye bra, men den lider også av betydelige mangler. Vi mener at sentrumsplanen generelt tar for lite hensyn til de ventede klimaendringene og nivåstigningen i havet. De grønne naturverdiene bør vektlegges i større grad. Forurensingen i munningen av Tista (Mølen, Tyska og Hollenderen) er alvorlig. Det er helt uavklart hvor jernbanen skal gå i fremtiden, samt at støypåvirkning i det nevnte utbyggingsområdet fra både jernbane og havna mangler i beregningen.