Flaggermus
Velkommen til flaggermusnatt på Fredriksten festning 2.september

Flaggermusnatt i Halden - fredag 2. september kl 20:30 på Fredriksten festning

27.08.2016

Velkommen til flaggermusnatt på Fredriksten Festning fredag 2.september kl 20:30 og frem til ca kl 22:30. Til Fredriksten kommer Mette Klann fra Norsk Zoologisk forening, flaggermusgruppa. Hun holder først et foredrag om flaggermus i Auditoriet på Brådland (se kart). Deretter går vi ut i mørket ved dammene og på festningsområdet og hører og ser etter flaggermus. Ta gjerne med sterk lommelykt. Dersom det regner, avsluttes arrangementet etter foredraget. - Vi tar en deltageravgift på kr 20,- per person og trekker bokpremie på inngangsbilletten. Vi vil vise vei fra parkeringen på Fredriksten fra kl 20:00

Kanadagullris ved Elim-Halden
..den må utryddes ..

Hageplanter på "ville veier".

19.08.2016

Det er nå i august- du bør merke deg hvor de svartlistede hageplantene er spredd. Den mest utbredte hageplantene her i Halden (og Østfold) som nå dekker jorder, skråninger og kanter som ikke blir slått eller blir pløyd opp - er den gule kanadagullris . Den tar knekken på den naturlige vegetasjonen og blir meterhøy. Vi oppfordrer alle til å gå ut i sin hage (og i nabolaget?) og dra opp de gule blomstene med rot, putte de ned i en tett sekk hvor de kan råtne - før de får frødd seg videre.

Lys (1 of 1)

Levende Kyst får økonomisk drahjelp

Prosjektet Levende Kyst har eksistert i Naturvernforbundet i Østfold i flere år. Dette er en satsning som tar sikte på å skape naturglede og aktivt vern av våre flotte men sårbare kystområder. Denne uken fikk vi nyheten om at prosjektet får økonomisk støtte fra Grønt Punkt og ytterligere støtte fra vår sentrale organisasjon Naturvernforbundet.