Fjern plasten – Et forsøplingsfritt nærmiljø

Plast er billig, lett og har mange bruksegenskaper. Etter kun 70 år med masseproduksjon har dette ført til at plasten bokstavelig talt er overalt. Nå er det nok. Plasten må bort fra naturen, vi må stoppe å forsøple og vi bør nok redusere plastbruken vår. Dette er Naturvernforbundets guide til å fjerne plasten der du bor.

forsøpling plast søppel forurensning

Plastbruken i samfunnet vårt gir problemer, det mest synlige er forsøplingen. Stadig nye skremmende funn dokumenterer påvirkningen på dyrelivet. Fra store «plastøyer» i Stillehavet til plasthvalen som endte sine dager på Sotra utenfor Bergen, plast på avveie er et av vår tids største miljøproblem. Det positive er at plastforsøplinga er synlig, og vi kan alle gjøre en innsats. Vi har laget denne ryddeguiden med tips til deg som vil arrangere din egen ryddeaksjon.

Rydding er viktig, og i tillegg må vi «stenge krana» så det ikke kommer stadig mer. Å spore kilder og stoppe plastutslipp før de når naturen er lett. Med vår guide kan du være en miljødetektiv.

Rydding og riktig avfallshåndtering er viktig, men for at dette virkelig skal kunne gå bra trengs systemendring. Derfor jobber Naturvernforbundet for å redusere plastbruken i hele samfunnet. Kommunene kan spille en viktig rolle og mange av de gjør allerede det. Her kan du få tips til tiltak som din kommune kan gjøre for å redusere sitt plastavtrykk.

For deg som vil lese mer om plast

Naturvernforbundets guider til et plastfritt nærmiljø
Del 1 Ryddeguide – hvordan gjennomføre en ryddeaksjon
Del 2 Hvem har forsøpla? – En guide til hvordan spore kilder og jobbe mot forsøpling
Del 3 Hvordan kan din kommune stoppe plastforsøpling?

Plast – hva er problemet?

Hva er egentlig mikroplast?

13 tips du selv kan gjøre for å redusere ditt eget plastavtrykk

Dette mener Naturvernforbundet om plast

Dette mener Naturvernforbundet om plastdekke og kunstgress

Les mer om prosjektet plast og giftfrie barnehager