Plast og giftfri barnehage, skole og fritidsordning

Hvorfor plast og giftfri hverdag for barn og unge? Miljøgifter og plastforurensing er to av vår tids store miljøutfordringer. De påvirker helsen og miljøet for alle, og barn er spesielt sårbare.

Et innemiljø fritt for slike forurensninger er spesielt viktig i Norge hvor vi vinterstid bruker mye tid inne. Et godt inneklima er en viktig forutsetning for helse, læringsmiljø og trivsel – både for barn og voksne.

Hvis du synes det går inflasjon i advarsler mot skadelige stoffer i mat og alt mulig annet, har du vår fulle forståelse. En avisoverskrift her, en podcast der, fulgt av to eksperter i hissig diskusjon i et debattprogram. Det er sannelig ikke lett å henge med. Hvordan skal vi reagere på alle advarslene? En åpenbar mulighet er å trekke på skuldrene. Hvis alt er farlig, betyr det vel bare at det meste likevel er greit? Men det er ikke så enkelt. Blant mange tusen kjemiske stoffer i mat, drikke, luft og øvrige omgivelser finnes det enkelte som vi gjør lurt i å være ekstra forsiktige med.

Plast- og giftfri barnehage

Plast- og giftfri skole og fritidsordning

Fallunderlag på skoler og barnehager

Artikkelen ble sist oppdatert: 07.09.2020

Lekeplass med plastdekke foto PAVEL IARUNICHEV Istockphoto 2(1)

Fallunderlag av plast for barn inneholder miljøgifter

26.06.2020 | Sist oppdatert: 04.09.2020

Gress, grus og jord er byttet ut med gummi og plast på tusenvis av lekeplasser og barnehager. Plasten inneholder miljøgifter som kan skade miljø og helse. En screeningundersøkelse Naturvernforbundet står bak viser at plastdekke i barnehager inneholder like mye miljøgifter som farlig avfall.

Stort engasjement om falldekke!

24.01.2020 | Sist oppdatert: 24.01.2020

Naturvernforbundet arrangerte onsdag 22. januar et vel besøkt seminar om falldekker av plast sammen med Norske landskapsarkitekters forening (NLA).

Lekeplass med plastdekke foto PAVEL IARUNICHEV Istockphoto 2
Naturvernforbundet bekymret for helse og natur

Roper varsko om plastdekke på lekeplasser

25.11.2019 | Sist oppdatert: 27.11.2019

Over hele landet legges det plastdekke på lekeplasser, i barnehager og på skoler. Slik plast og gummi sprer miljøgifter og mikroplast, og kan være en helserisiko, spesielt for barn. Nå roper Naturvernforbundet varsko.