#plastfrisjokolade

Nå må sjokoladen bli plastfri! Vi trenger ikke engangsemballasje som holder i mange hundre år, og vi trenger ikke at den skader naturen om den havner på avveie. Du kan hjelpe oss med å overbevise sjokoladeprodusentene om at plast ikke er framtiden!

Vi trenger din hjelp til å overbevise både sjokoladeprodusentene og myndighetene om at det finnes bedre alternativer for miljøet enn sjokolade i unødvendig plastemballasje. Plast som havner på avveie kan gjøre stor skade i naturen. Vi har derfor startet kampanjen #plastfrisjokolade på Facebook hvor alle kan dele sine funn av sjokoladeinnpakning de finner liggende rundt. Det er her vi sammen skal gjøre en forskjell.  Jo mer forsøpling av sjokoladeplast vi finner og dokumenterer, jo mer kan vi sette press på produsentene til å tenke nytt og miljøvennlig!

Send oss dine bilder av sjokoladeplast som du finner i naturen. Vi kommer til å samle alt dette og videreformidle hva vi sammen har funnet til både produsenter og myndigheter slik at problemet blir tatt på alvor.

De fleste av oss har sett ulike sjokoladeinnpakninger ligge i veikanter, på stranda, i skiløpya, i vannet, i krattet eller ved siden av søppelkassa. Det er både trist og skadelig. Først og fremst må vi bli flinkere til å ta med oss tilbake det vi tar med oss ut. Etter å ha feid for egen dør ønsker vi å gå i dialog med sjokoladeprodusentene for å finne bedre alternativer enn engangs-plastemballasje.  Vi vil også be myndighetene komme på banen for å gjøre det dyrt å ta miljøfiendtlige valg. Finnes det bedre miljøvennlige alternativer, så skal disse lønne seg.

Vi trenger derfor å ha med oss alle på laget. Vi må vise både produsenter og myndigheter at dette er et problem og vi må med samlet stemme si at vi ikke ønsker miljøfiendtlig emballasje på favorittsjokoladene våre.

#plastfrisjokolade
Offentlig gruppe · 1 097 medlemmer
Bli medlem av gruppen
Nå må sjokoladen bli plastfri! Vi trenger ikke engangsemballasje som holder i mange tiår, og skader naturen om den havner på avveie. Hjelp oss å ove...

Artikkelen ble sist oppdatert: 15.04.2019

Plastfri sjokolade

Fortsetter med sjoko-plast

20.12.2019 | Sist oppdatert: 20.12.2019

Sjokoladeprodusentene Freia (Mondelez), Nidar (Orkla) og Nestlé kan ennå ikke love at de vil stoppe med plastemballasje, selv om dette er noe av plastsøppelet som oftest hoper seg opp i naturen. I april 2019 startet Naturvernforbundet facebook-aksjonen #plastfrisjokolade som gikk ut på at folk skulle dele bilder av sjokoladeplast på avveie. Det har kommet inn over 630 innlegg og 1300 bilder. Naturvernforbundet følger opp funnene.

Sjokolade brett

Plastfri sjokolade på fotballkamp

01.11.2019 | Sist oppdatert: 06.11.2019

Naturvernforbundet lanserte i våres kampanjen #plastfrisjokolade for å sette fokus på forsøplingsproblematikk knyttet til emballasje. Odd Ballklubb har latt seg inspirere og tilbyr nå plastfri sjokolade på Skagerrak Arena. Naturvernforbundet var tilstede under NM-semifinalen på Skagerrak Arena for å se hvordan opplegget fungerer i praksis.

Plastrydding

Hva er miljøproblemet med plastinnpakket sjokolade?

Helt overordnet kan vi konkludere med følgende: • Unngå plastinnpakket sjokolade • Ikke ta med sjokoladeplast på tur • Rydd sjokoladeplasten før den skader naturen eller blir mikroplast • Bli med og kreve plastfri sjokolade!