Preikestolen nasjonalpark

Skal Preikestolen, Lysefjorden og heiestrøka innafor blir Rogaland første og antagelig eneste nasjonalpark? Naturvernforbundet i Rogaland mener 215 kvadratkilometer av Preikestolsområdet fortjener merkelappen ”Nasjonalpark”.

Våren 2008 la forbundet fram sitt verneforslag sammen med en fagrapport som dokumenterer verneverdier av nasjonal og internasjonal klasse. Fylkesmannen i Rogaland har i en vurdering av verneforslaget (januar 2010) uttalt at området tilfredsstiler alle krav til nasjonalparkstatus.

Men det blir neppe noen nasjonalpark uten betydelig lokal støtte. Naturvernforbundet og Stavanger Turistforening jobber nå aktivt for å samle denne støtten. Bli med du også! Støtt arbeidet vårt ved å bli eller naturvenn!

Elva gjennom Sandvassjuvet inngår i nasjonalparkforslaget. Elva er truet av utbygging. Fotograf: Ove S. Førland

Helge Steinsvåg

Lysere utsikter for nasjonalpark?

14.09.2011

Miljøvernminister Erik Solheim ber om lokale vedtak til støtte for Preikestolen nasjonalpark. Sjansene for at han kan få det, har økt etter kommune- og fylkestingvalget. Først og fremst som følge av Arbeiderpartiets brakvalg i Strand kommune.

Erik_solheim_5_3557x2362

Solheims oppskrift for Preikestolen nasjonalpark

08.09.2011

- Få med kommuner, fylkesting og andre interesser så er grunnlaget lagt for en nasjonalpark i Preikestolområdet, Bred lokal støtte betyr ikke at alle kommuner og hver eneste grunneier må være enige, presiserte miljøvernminister Erik Solheim da han svarte på spørsmål om hva som må til for å få Preikestolen nasjonalpark.

Preikestolen wikipedia

Krever supplerende nasjonalparkplan

29.08.2011

Naturvernforbundet samlet til landsmøte på Hamar i helga, krever at det straks blir satt i gang arbeid med en supplerende nasjonalparkplan. Behovet for dette er allerede godt dokumentert, mener landsmøtet som blant annet viser til de nasjonale og internasjonale verneverdiene i Preikestolområdet som ikke har vernestatus.

Tom Tvedt_lavoppl

Tom Tvedt vil utrede nasjonalpark

17.06.2011

Fylkesordfører Tom Tvedt (Ap) vil ha utredet verdiskapningspotensialet ved en nasjonalpark i Preikestolområdet. Det svarte han på et spørsmål fra Venstres Jarle Braut under fylkestingets møte 7.juni. Forslag om en slik utredning vil bli lagt fram for politisk behandling til høsten.