Preikestolen nasjonalpark

Skal Preikestolen, Lysefjorden og heiestrøka innafor blir Rogaland første og antagelig eneste nasjonalpark? Naturvernforbundet i Rogaland mener 215 kvadratkilometer av Preikestolsområdet fortjener merkelappen ”Nasjonalpark”.

Våren 2008 la forbundet fram sitt verneforslag sammen med en fagrapport som dokumenterer verneverdier av nasjonal og internasjonal klasse. Fylkesmannen i Rogaland har i en vurdering av verneforslaget (januar 2010) uttalt at området tilfredsstiler alle krav til nasjonalparkstatus.

Men det blir neppe noen nasjonalpark uten betydelig lokal støtte. Naturvernforbundet og Stavanger Turistforening jobber nå aktivt for å samle denne støtten. Bli med du også! Støtt arbeidet vårt ved å bli eller naturvenn!

Elva gjennom Sandvassjuvet inngår i nasjonalparkforslaget. Elva er truet av utbygging. Fotograf: Ove S. Førland

Spørsmål og svar om nasjonalpark

08.07.2008:

I kjølvannet av Naturvernforbundets forslag om å opprette Preikestolen nasjonalpark, har det meldt seg flere spørsmål. Noen av dem kan du finne svar på her.

Ny webside om Preikestolen nasjonalpark

05.06.2008:

Naturvernforbundet har i samarbeid med Enternett AS opprettet en egen webside for Preikestolen nasjonalpark. Her kan du lese det meste om Naturvernforbundets verneforslag og om verneverdiene i området. Mer kommer etterhvert. Klikk deg inn her: http://www.preikestolen-nasjonalpark.no

Nasjonalparkmøte i Forsand 29. april

22.04.2008:

Norges Naturvernforbund inviterer til informasjonsmøte om nasjonalparkforslaget for Preikestolen. Møtet er åpent for alle interesserte, men grunneiere og lokalpolitikere er spesielt invitert.

Preikestolrapporten er klar!

22.04.2008:

Preikestolen med Jørpelandsheia har store nasjonale natur- og kulturverdier, går det fram av en rapport som Naturvernforbundet i Rogaland og Strand la fram i dag. Fem kulturminner og naturtyper i området har nasjonal verdi og det er registrert ni fuglearter og et tyvetall karplanter, moser, sopp og lav som står på den nasjonale rødlista over truede arter.