Preikestolen nasjonalpark

Skal Preikestolen, Lysefjorden og heiestrøka innafor blir Rogaland første og antagelig eneste nasjonalpark? Naturvernforbundet i Rogaland mener 215 kvadratkilometer av Preikestolsområdet fortjener merkelappen ”Nasjonalpark”.

Våren 2008 la forbundet fram sitt verneforslag sammen med en fagrapport som dokumenterer verneverdier av nasjonal og internasjonal klasse. Fylkesmannen i Rogaland har i en vurdering av verneforslaget (januar 2010) uttalt at området tilfredsstiler alle krav til nasjonalparkstatus.

Men det blir neppe noen nasjonalpark uten betydelig lokal støtte. Naturvernforbundet og Stavanger Turistforening jobber nå aktivt for å samle denne støtten. Bli med du også! Støtt arbeidet vårt ved å bli eller naturvenn!

Elva gjennom Sandvassjuvet inngår i nasjonalparkforslaget. Elva er truet av utbygging. Fotograf: Ove S. Førland

EKS_ekstrastort

Håpet om nasjonalpark lever

31.03.2011

Stortingets energi- og miljøkomite støtter ikke Venstres forslag om å opprette Preikestolen nasjonalpark. Men komiteens flertall støtter miljøvernminister Erik Solheims forslag om en supplerende nasjonalparkplan der Preikestolen vil være en aktuell kandidat.

6197 Hengjane

Ber om nasjonalpark

29.03.2011

Forum for Natur og Friluftsliv (FNF) har på årsmøtet 29 mars bedt Stortingets energi- og miljøkomite om å støtte Venstres forslag om Preikestolen nasjonalpark. Subsidiært ber årsmøtet om en utredning av nasjonalparken. Som allerede kjent har komiteen avvist begge forslagene.

Kart-over-det-foreslaatte-verneomraadet_imagelarge

Rogaland AP ber om utredning av nasjonalpark

21.03.2011

Rogaland Arbeiderparti ber om utredning av Preikestolen nasjonalpark. Det ble vedtatt på fylkespartiets årsmøte i helga. Samtidig er Eirin Sund saksordfører når Stortinget skal behandle et forslag fra Venstre om å igangsette arbeidet med en nasjonalpark.

Preikestolen_Norge_utsnitt

Kjempetilbud Preikestolhelg!

28.09.2010

Naturvernforbundet inviterer til seminarhelg med mye uteliv og flotte turer i Preikestolområdet. Ta med familien og meld deg på nå! Sterkt subsidierte priser som inkluderer overnatting og middag på den prisbelønte Preikestolen fjellstue. Programmet starter kl. 10 lørdag 2. oktober og avsluttes med tur til Preikestolen søndag 3.oktober.