Preikestolen nasjonalpark

Skal Preikestolen, Lysefjorden og heiestrøka innafor blir Rogaland første og antagelig eneste nasjonalpark? Naturvernforbundet i Rogaland mener 215 kvadratkilometer av Preikestolsområdet fortjener merkelappen ”Nasjonalpark”.

Våren 2008 la forbundet fram sitt verneforslag sammen med en fagrapport som dokumenterer verneverdier av nasjonal og internasjonal klasse. Fylkesmannen i Rogaland har i en vurdering av verneforslaget (januar 2010) uttalt at området tilfredsstiler alle krav til nasjonalparkstatus.

Men det blir neppe noen nasjonalpark uten betydelig lokal støtte. Naturvernforbundet og Stavanger Turistforening jobber nå aktivt for å samle denne støtten. Bli med du også! Støtt arbeidet vårt ved å bli eller naturvenn!

Elva gjennom Sandvassjuvet inngår i nasjonalparkforslaget. Elva er truet av utbygging. Fotograf: Ove S. Førland

PREIKESTOLMØTET AVLYST!

13.09.2010

Møtet i morgen (14.09) om Preikestolen nasjonalpark er dessverre avlyst. Det skyldes dels få påmeldte og dels en beklagelig møtekollisjon for reiselivsbedriftene. Et vesentlig poeng med møtet var å få til en god og konstruktiv dialog med næringslivet. Vi tar derfor sikte på å finne en ny møtedato seinere i høst som passer bedre for bedriftene.

Bli kjent med nasjonalparken

11.06.2009:

Søndag 16. august bør du merke av i kalenderen. Da inviterer vi til tur gjennom deler av foreslåtte Preikestolen nasjonalpark. Med oss på turen har vi botanikere og lommekjente naturloser. Meld deg på turen allerede nå!

Preikestolen nasjonalpark i 2011

23.12.2008:

Naturvernforbundet i Rogaland mener de unike natur- og kulturverdiene i Preikestolområdet best kan sikres ved å etablere nasjonalpark. Hvis alle gode krefter spiller på lag kan det være mulig å oppnå i 2011.

Preikestolen nasjonalpark til Fylkesmannen

09.09.2008:

Nasjonalpark i Preikestolområdet vil tjene regionens reiseliv og ikke være til hinder for å videreføre nåværende landbruksdrift. Kraftutbygging, veibygging eller andre tekniske inngrep vil derimot ikke være tillatt i en nasjonalpark. Naturvernforbundet har nå oversendt verneforslaget til Fylkesmannen i Rogaland.