Sørkedølene reagerer sterkt på utbyggingen

08.03.2022 | Sist oppdatert: 08.03.2022

Akersposten: At prangende villaer erstatter det som opprinnelig skulle tilfalle barnefamilier med tilhørighet og normal inntekt, faller ikke i god jord hos sørkedølene.

Brennatunet2_NOA

Ulovlig boligbygging i Marka

03.03.2022 | Sist oppdatert: 04.03.2022

Statsforvalteren i Oslo og Viken gav 31/3 - 21 Løvenskiold Eiendom grønt lys til å bygge ti eneboliger i Sørkedalen. Sivilombudet har nå konkludert med at Statsforvalteren brukte feil lovbestemmelse da byggetillatelse/godkjenning for Brennatunet i Sørkedalen ble gitt. Vedtaket er i strid med Markaloven, og nå krever Sivilombudet at Statsforvalteren behandler rammetillatelsen på nytt. NOA, som klaget saken inn for Sivilombudsmannen, krever at byggingen stanses med øyeblikkelig virkning, inntil Statsforvalterens vurdering foreligger.

Bidrag kalender

Vil du bidra til Markakalenderen 2023 med turbeskrivelser?

02.03.2022 | Sist oppdatert: 03.03.2022

Den årlige Markakalender er et viktig verktøy for NOA. Kalenderen spres bredt og viser mange hvilket umistelig gode Oslomarka er. Den synliggjør også NOA som en sentral aktør i arbeidet med å bevare Marka. I tillegg gir salget et godt og tiltrengt bidrag til NOAs økonomi.

Velkommen til årsmøte i NOA 16. mars!

22.02.2022 | Sist oppdatert: 16.03.2022

Her finner du saksliste, sakspapirer og annen praktisk informasjon om årsmøtet. Alle medlemmer er velkommen til å delta, men husk påmelding innen søndag 13. mars!

Skjermbildekart

Omfattende bygging av skogsbilveier planlegges i Sørmarka

15.02.2022 | Sist oppdatert: 15.02.2022

Det er søkt om å få bygge 6,4 km ny / oppgradert landbruksvei i Sørmarka mellom Siggerud og Langhus. Veiene vil medføre store inngrep i et viktig friluftsområde i Marka. NOA og lokallaget har gitt uttalelser til behandlingen av søknaden og vil følge saken videre.

Bilde Frønsvollen

Takk til Sparebankstiftelsen!

07.02.2022 | Sist oppdatert: 11.02.2022

NOA og dugnadsgjengen på Frønsvollen vil rette en stor takk til Sparebankstiftelsen DNB som i 2021 har gitt kroner 110 573,- i støtte til mobilt sakgbruk på Frønsvollen.