Til salgs

Oversikt over bøker og hefter du kan kjøpe.

På lag med naturen i 100 år
av Honoria Bjerknes Hamre
200 kr | 111 sider

Betal via VIPPS: 20910. Konto 9013 05 39377.
Hent ditt eksemplar på Det grønne loftet, Bryggen 23, Jakobsfjorden 4. etasje. Du kan også få den tilsendt i posten. Kontakt oss på hordaland@naturvernforbundet.no.

Naturvernforbundet ble 100 år i 2014, det ble også feiret i Hordaland. Honoria Bjerknes Hamre har vært aktiv i Naturvernforbundet i omtrent 50 år, og har samlet historier fra nåværende og tidligere aktive. Resultatet er en rikt illustrert jubileumsbok ved navnet "På lag med naturen i 100 år".

I de siste 50 årene har Naturvernforbundet Hordaland vært del av "den grønne bølgen". Vassdrag er blitt varig vernet, nasjonalparker og landskapsvernområder er opprettet. Mange typer forurensing er redusert, sur nedbør er et mye mindre problem enn før. Oljefyr er blitt erstattet med mer klimavennlig og energieffektiv oppvarming. Vi var med da faren for radioaktiv forurensing av Nordsjøen fra atomkraftanleggene i Dounreay og Sellafield ble stoppet.

Les mer om jubileumsboka

Karbonavgift til fordeling (KAF) - mulig i Norge?
Red. Hallvard Birkeland
99 kr eller gratis nedlasting | 73 sider

Betal via VIPPS: 20910. Konto 9013 05 39377.
Last ned heftet digitalt eller hent ditt fysiske eksemplar på Det grønne loftet, Bryggen 23, Jakobsfjorden 4. etasje. Du kan også få den tilsendt i posten eller en digital versjon. Kontakt oss på hordaland@naturvernforbundet.no.

Naturvernforbundet Hordaland arrangerte 2. desember 2017 et seminar i Bergen under tittelen "Karbonavfigt til folket - mulig i Norge?". I denne artikkelsamlingen publiserer vi de fleste
innledningene fra dette seminaret i skriftlig og utvidet form.

Det er tilnærmet enighet blant alle som innser alvoret i klimatrusselen om at en riktig pris på fossile brennstoffer er viktig for å redusere utslippene. Men det har vist seg vanskelig å få til av grunner som diskuteres i dette heftet. Karbonavgift til fordeling (KAF) - også Karbonavgift til folket - ble lansert i USA av James Hansen i 2009 som et enkelt forslag til løsning på dette problemet.

Innholdsliste:
Hallvard Birkeland | Forord
Silje Ask Lundberg og Hallvard Birkeland | Innfør en stigende karbonavgift og del den ut til folket!
Håvard Saksvikrønning | “EU’s klimapolitikk ordnar opp” – er KAF nødvendig?
Anders Ekeland | Klimajobber – kan de gjøre jobben?
Anders Skonhoft | Produksjon, forbruk og karbonavtrykk
Petter Lindheim Reinem og Mathias Juell Johnsen | De rike forurenser mest
Erlend Kristensen | Et KAF «light» case
Håvard Saksvikrønning | Grensejusteringar og innføring av KAF i praksis
Petter Lindheim Reinem | Macron har tatt til orde for en karbonavgift ved grensen. Men er det mulig?
Anders Ekeland | Karbonavgift på internasjonal transport – et viktig krav
Holger Schlaupitz | Virkemidler i internasjonal luftfart
Finn Bjørnar Lund | Karbonavgift med forviklinger
Hallvard Birkeland | Meninger om KAF

Artikkelen ble sist oppdatert: 19.10.2018

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019 | Sist oppdatert: 22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!

Fjordkryssing bjørnafjorden Foto Statens vegvesen
Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.

Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.