Redd Gammelskogen

De unike og bynære gammelskogene i Marka er stadig under trusel fra hogst. Heldigvis finnes Markaloven som gjør skogeiere pliktig til å søke om hogst. Om det omsøkte hogstområdet er spesielt gammelt, har en høy produksjonsevne eller har gamle spennende artsregistreringer tar artsjaktgruppa turen ut for å undersøke området nærmere. Her finner vi ofte arter av stor forvaltningsinteresse som rødlistearter og indikatorarter som ville blitt hogget om det ikke var for våre undersøkelser.

Artsjaktgruppa er et miljø av engasjerte folk som drar ut i helger og ukedager og ønsker alle med et engasjement for skogen velkommen til å være med på turene våre for å hjelpe oss med artsjakten! Det kreves ingen forkunnskaper, bare engasjement!

Vil du bli med på artsjakt?

Send en mail til:

Siri Tollefsen: siri@noa.no

Erik Kagge: erik@noa.no

Bli kjent med arbeidet:

NOA på facebook:

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.04.2019

Ljanselva nedenfor Hauketo

Naturen i Oslos elvedaler må gis varig beskyttelse

20.04.2022 | Sist oppdatert: 20.04.2022

Langs vassdragene i Oslo er det registrert store naturverdier, men ingen strekninger er vernet etter naturmangfoldloven. NOA har i brev til Statsforvalteren etterlyst informasjon om hva som gjøres for å gi naturmangfoldet i elvedalene varig beskyttelse.

Oversiktskart med sort planavgrensning, rød strek er kjøreveier

NOA: Skrinlegg helårs turvei i Vestmarka

20.04.2022 | Sist oppdatert: 20.04.2022

Bærum kommune har lagt forslag til detaljregulering for en helårs turvei i Vestmarka ut på høring. NOA mener de positive effektene av turveien er dårlig dokumentert og står ikke i forhold til det omfattende inngrepet turveien vil innebære.

Høringsradar mock up pad

Høringsradaren

08.04.2022 | Sist oppdatert: 08.04.2022

Opptatt av natur og friluftsliv? Lurer du på hvordan få oversikt over sakene der du kan påvirke? Høringsradaren er en enkel oversikt over hvilke relevante saker for natur og friluftsliv som er på høring!

Ytre herligheter (3)

Vil du hjelpe oss å finne Markas perler?

31.03.2022 | Sist oppdatert: 31.03.2022

Nå har du muligheten til å bli med på skattejakt. I forbindelse med NOAs arbeid med en «Samlet plan for vern og restaurering av Markanaturen» skal vi i sommer registrere eventyrskogene på nytt – med sikte på å dokumentere så vel opplevelsesverdier som  naturverdier.