Redd Gammelskogen

De unike og bynære gammelskogene i Marka er stadig under trusel fra hogst. Heldigvis finnes Markaloven som gjør skogeiere pliktig til å søke om hogst. Om det omsøkte hogstområdet er spesielt gammelt, har en høy produksjonsevne eller har gamle spennende artsregistreringer tar artsjaktgruppa turen ut for å undersøke området nærmere. Her finner vi ofte arter av stor forvaltningsinteresse som rødlistearter og indikatorarter som ville blitt hogget om det ikke var for våre undersøkelser.

Artsjaktgruppa er et miljø av engasjerte folk som drar ut i helger og ukedager og ønsker alle med et engasjement for skogen velkommen til å være med på turene våre for å hjelpe oss med artsjakten! Det kreves ingen forkunnskaper, bare engasjement!

Vil du bli med på artsjakt?

Send en mail til:

Siri Tollefsen: siri@noa.no

Erik Kagge: erik@noa.no

Bli kjent med arbeidet:

NOA på facebook:

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.04.2019

Haralds_hytte

Bekymringsmelding om vern av kulturminner i Marka

17.11.2021 | Sist oppdatert: 17.11.2021

Til Byråd for byutvikling, Oslo Bystyre ved ordfører Marianne Borgen og til Kultur- og utdanningsutvalget: Undertegnede lag, foreninger og organisasjoner skriver til dere på bakgrunn av en stor bekymring, nemlig Byantikvarens mangel på ressurser til å følge opp kulturminner og kulturminneregistrering innenfor markagrensa i Oslo Kommune.

IMG_3937red

NOA avholder nytt "Høstpust"

28.10.2021 | Sist oppdatert: 28.10.2021

Tirsdag arrangerte NOA, Getout Coatching og Bygdøy Kongsgård “Høstpust: Avspenning i naturen”. Les om arrangementet og meld deg på det neste!

Bilde 1 Kurshelg - Funn av storporet flammekjuke

Redd gammelskog-prosjektet: Årets kartlegging

28.10.2021 | Sist oppdatert: 29.10.2021

17-19.september arrangerte NOA kurs i kartlegging av gammelskog for femte året på rad. Kurset bestod av en kombinasjon av teorikveld på Søndre Sandås og en overnattingstur til Spålen/Katnosa naturreservat.

Cover

To nye bøker i NOA-butikken!

23.10.2021 | Sist oppdatert: 23.10.2021

Nå kan du kjøpe "Grønne tekster" av Bredo Berntsen og "Naturglede, økosorg og fremtidshåp" av Sigmund Hågvar. Flotte julegaver!

NOAs innspill til Bærum kommunes naturmangfoldstrategi

23.10.2021 | Sist oppdatert: 23.10.2021

Bærum har viktige og varierte naturområder både i marka og fjorden. NOA kommer her med flere forslag til områder som kan kategoriseres som eventyrskoger, bevares som naturreservater og forslag til områder som bør restaureres.

Høstpust i oktober

NOA våkner etter måneder med nedstengning. Endelig kan vi gjennomføre våre aktiviteter igjen. I høst blir det både Sidesprang i Østmarka (ny spennende rute), familietur til Røverkollen og eventyrskogen rundt på Romsås og høstpust for studenter og unge voksne på Bygdøy.