Redd Gammelskogen

De unike og bynære gammelskogene i Marka er stadig under trusel fra hogst. Heldigvis finnes Markaloven som gjør skogeiere pliktig til å søke om hogst. Om det omsøkte hogstområdet er spesielt gammelt, har en høy produksjonsevne eller har gamle spennende artsregistreringer tar artsjaktgruppa turen ut for å undersøke området nærmere. Her finner vi ofte arter av stor forvaltningsinteresse som rødlistearter og indikatorarter som ville blitt hogget om det ikke var for våre undersøkelser.

Artsjaktgruppa er et miljø av engasjerte folk som drar ut i helger og ukedager og ønsker alle med et engasjement for skogen velkommen til å være med på turene våre for å hjelpe oss med artsjakten! Det kreves ingen forkunnskaper, bare engasjement!

Vil du bli med på artsjakt?

Send en mail til:

Siri Tollefsen: siri@noa.no

Erik Kagge: erik@noa.no

Bli kjent med arbeidet:

NOA på facebook:

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.04.2019

NOA har påklaget godkjenning av vei til Gyrihaugen

13.09.2021 | Sist oppdatert: 13.09.2021

Ringerike kommune har godkjent Forsvarsbyggs planer om å bygge adkomstvei til nytt forsvarsanlegg på Gyrihaugen, uten reguleringsplan og høringsprosess. NOA mener dette strider mot markaloven og har påklaget kommunens vedtak.

Bymiljøetaten_forteller_7septemberLillomarka

Myrrestaureringen i Lillomarka fortsetter

En tredjedel av Norges myrer har blitt grøftet og drenert de siste hundre årene, med mål om å øke tømmerproduksjonen. Oslomarka er intet unntak. På oppdrag fra Miljødirektoratet jobbes det nå over hele landet for å restaurere myr og vi ble med for å se hvordan dette gjøres i Lillomarka.

Plukkposen

Strandryddeuka

NOA støtter det nasjonale arrangementet Strandryddeuka og oppfordrer til søppelryddeaksjoner i ditt nærmiljø

Bilde_Ta vare på trærne i ditt borettslag

Ta vare på bytrærne

31.08.2021 | Sist oppdatert: 31.08.2021

Naturvernforbundet i Groruddalen har i samarbeid med byøkologisk arbeidsgruppe i NOA laget en veileder for hvordan DU kan bidra til å sikre trærne i ditt borettslag/sameie mot hogst.

Bærum kommune godkjenner hogst i verdifull skog i Vestmarka

20.05.2021 | Sist oppdatert: 27.05.2021

I 2018 ble store deler av Vestmarka kartlagt for viktige naturtyper på oppdrag fra Miljødirektoratet. Nylig godkjente Bærum kommune hogst i 1/3 av den mest verdifulle gammelskogen som ble kartlagt. NOA har klaget godkjenningen inn for Statsforvalteren.