Redd Gammelskogen

De unike og bynære gammelskogene i Marka er stadig under trusel fra hogst. Heldigvis finnes Markaloven som gjør skogeiere pliktig til å søke om hogst. Om det omsøkte hogstområdet er spesielt gammelt, har en høy produksjonsevne eller har gamle spennende artsregistreringer tar artsjaktgruppa turen ut for å undersøke området nærmere. Her finner vi ofte arter av stor forvaltningsinteresse som rødlistearter og indikatorarter som ville blitt hogget om det ikke var for våre undersøkelser.

Artsjaktgruppa er et miljø av engasjerte folk som drar ut i helger og ukedager og ønsker alle med et engasjement for skogen velkommen til å være med på turene våre for å hjelpe oss med artsjakten! Det kreves ingen forkunnskaper, bare engasjement!

Vil du bli med på artsjakt?

Send en mail til:

Siri Tollefsen: siri@noa.no

Erik Kagge: erik@noa.no

Bli kjent med arbeidet:

NOA på facebook:

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.04.2019

Slåtteeng på Ola Narr

Bevar slåttemark med NOA

Ca en tredjedel av de rødlistede artene i Norge er knyttet til kulturlandskapet. Et landskap som har endret seg drastisk de siste 50 årene. Lokallagene i NOA bidrar til å skjøtte flere enger i Oslo-området, og dermed skape gode leveområder for disse artene.

Gammelskog ved Skriverberget

NOA klager på hogst i Bærum kommune

30.06.2022 | Sist oppdatert: 30.06.2022

Et skogområde i Bærumsmarka med store naturverdier er godkjent for hogst. NOA mener den planlagte hogsten vil medføre en vesentlig ulempe for naturmiljøet og har derfor klaget inn godkjenningen til Statsforvalteren.

Skogbefaring 1

På skogbefaring med Naturvernforbundet i Ås

I Oslomarka, som ellers i landet, er flatehogst den dominerende hogstformen. Oslo kommuneskoger har derimot endret denne praksisen, og jobber for å skape en skog som tåler et mer natur- og friluftlivsvennlig skogbruk.

00031_Asker_95_5

NOA klager på hogst i Asker

27.06.2022 | Sist oppdatert: 27.06.2022

Det er meldt inn hogst i kantsonen mot Asdølstjern i Asker kommune. NOA mener at hogsten ikke tar nok hensyn til kantsonen ned mot tjernet og har derfor klaget inn saken til Statsforvalteren i Oslo og Viken.