Redd Gammelskogen

De unike og bynære gammelskogene i Marka er stadig under trusel fra hogst. Heldigvis finnes Markaloven som gjør skogeiere pliktig til å søke om hogst. Om det omsøkte hogstområdet er spesielt gammelt, har en høy produksjonsevne eller har gamle spennende artsregistreringer tar artsjaktgruppa turen ut for å undersøke området nærmere. Her finner vi ofte arter av stor forvaltningsinteresse som rødlistearter og indikatorarter som ville blitt hogget om det ikke var for våre undersøkelser.

Artsjaktgruppa er et miljø av engasjerte folk som drar ut i helger og ukedager og ønsker alle med et engasjement for skogen velkommen til å være med på turene våre for å hjelpe oss med artsjakten! Det kreves ingen forkunnskaper, bare engasjement!

Vil du bli med på artsjakt?

Send en mail til:

Siri Tollefsen: siri@noa.no

Erik Kagge: erik@noa.no

Bli kjent med arbeidet:

NOA på facebook:

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.04.2019

Bærum kommune godkjenner hogst i verdifull skog i Vestmarka

20.05.2021 | Sist oppdatert: 27.05.2021

I 2018 ble store deler av Vestmarka kartlagt for viktige naturtyper på oppdrag fra Miljødirektoratet. Nylig godkjente Bærum kommune hogst i 1/3 av den mest verdifulle gammelskogen som ble kartlagt. NOA har klaget godkjenningen inn for Statsforvalteren.

165014566_220697246409527_1226925992750970308_n

NOA aksjonerte i Follsjå

29.03.2021 | Sist oppdatert: 29.03.2021

Naturvernforbundet aksjonerte fredag 26. mars i Follsjå-området i Notodden mot det vi mener er ulovlig hogst.

Screenshot 2021-03-20 at 21

NOA kommenterer småhusplanen

20.03.2021 | Sist oppdatert: 20.03.2021

"Gjennom satsing på knutepunktfortetting og at byen skal vokse innenfra-og-ut har vilkårene for bynaturen blitt betydelig forverret de siste tiårene. Bare i perioden 2013-2017 er det registrert en nedgang i grøntarealene på tre prosent".

Lederskifte Cover

Pressemelding: Lederbytte i NOA

11.03.2021 | Sist oppdatert: 11.03.2021

Etter 35 år i NOA gir Gjermund Andersen stafettpinnen videre til Nikolai Norman, som tar over som ny styreleder i Naturvernforbundet i Oslo og Akershus, og Håkon Eide Gundersen, som tar over stillingen som daglig leder i fylkeslaget.