Redd Gammelskogen

De unike og bynære gammelskogene i Marka er stadig under trusel fra hogst. Heldigvis finnes Markaloven som gjør skogeiere pliktig til å søke om hogst. Om det omsøkte hogstområdet er spesielt gammelt, har en høy produksjonsevne eller har gamle spennende artsregistreringer tar artsjaktgruppa turen ut for å undersøke området nærmere. Her finner vi ofte arter av stor forvaltningsinteresse som rødlistearter og indikatorarter som ville blitt hogget om det ikke var for våre undersøkelser.

Artsjaktgruppa er et miljø av engasjerte folk som drar ut i helger og ukedager og ønsker alle med et engasjement for skogen velkommen til å være med på turene våre for å hjelpe oss med artsjakten! Det kreves ingen forkunnskaper, bare engasjement!

Vil du bli med på artsjakt?

Send en mail til:

Siri Tollefsen: siri@noa.no

Erik Kagge: erik@noa.no

Bli kjent med arbeidet:

NOA på facebook:

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.04.2019

Karlshaugen_bilde2
100-års markering for Karlshaugen naturreservat

Hvorfor er vern viktig for forskning?

23.06.2022 | Sist oppdatert: 24.06.2022

Karlshaugen naturreservat feirer 100 år, men skogen her er langt eldre enn som så. Hele formålet med vernet i sin tid var å sikre at det skal finnes eksempler på naturlig gammelskog for all fremtid.

Humlebilde

Sommertider på Søndre Sandås

I sommer har kontoret og telefonen følgende åpningstider: Uke 26-28: mandager og onsdager 10:00-14:00 Uke 29 og 30: sommerstengt Fra og med mandag 1.august har vi vanlige åpningstider. Vi ønsker alle en riktig god sommer.

Lysakerelva_LW

NOA arbeider for varig sikring av naturmangfoldet langs Oslos vassdrag

09.06.2022 | Sist oppdatert: 09.06.2022

Langs vassdragene i Oslo er det registrert store naturverdier, men ingen strekninger er vernet etter naturmangfoldloven. Statsforvalteren har tatt initiativ til verneprosess for Lysakervassdraget og supplerende vern for deler av Alna, prosesser NOA vil følge videre.

Vedlegg+3+Planbeskrivelse+21

Omfattende inngrep i Østmarka møter motstand

09.06.2022 | Sist oppdatert: 09.06.2022

Rælingen kommunes reguleringsplan for oppdemning av Fjerdingbydammen til kunstsnøproduksjon og etablering av skogsbilvei i Brudalen i Østmarka møter motstand fra Østmarkas Venner og NOA. Statsforvalteren i Oslo og Viken er også kritisk.

00031_Asker_95_5

NOA påklager godkjenning av hogst i kantsone

09.06.2022 | Sist oppdatert: 09.06.2022

Asker kommune har godkjent søknad om hogst i kantsonen til Asdøltjern i Vestmarka. NOA mener hogsten ikke vil ivareta kantsonens økologiske funksjon og har påklaget vedtaket.