Redd Gammelskogen

De unike og bynære gammelskogene i Marka er stadig under trusel fra hogst. Heldigvis finnes Markaloven som gjør skogeiere pliktig til å søke om hogst. Om det omsøkte hogstområdet er spesielt gammelt, har en høy produksjonsevne eller har gamle spennende artsregistreringer tar artsjaktgruppa turen ut for å undersøke området nærmere. Her finner vi ofte arter av stor forvaltningsinteresse som rødlistearter og indikatorarter som ville blitt hogget om det ikke var for våre undersøkelser.

Artsjaktgruppa er et miljø av engasjerte folk som drar ut i helger og ukedager og ønsker alle med et engasjement for skogen velkommen til å være med på turene våre for å hjelpe oss med artsjakten! Det kreves ingen forkunnskaper, bare engasjement!

Vil du bli med på artsjakt?

Send en mail til:

Siri Tollefsen: siri@noa.no

Erik Kagge: erik@noa.no

Bli kjent med arbeidet:

NOA på facebook:

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.04.2019

Brennatunet2_NOA

Ulovlig boligbygging i Marka

03.03.2022 | Sist oppdatert: 04.03.2022

Statsforvalteren i Oslo og Viken gav 31/3 - 21 Løvenskiold Eiendom grønt lys til å bygge ti eneboliger i Sørkedalen. Sivilombudet har nå konkludert med at Statsforvalteren brukte feil lovbestemmelse da byggetillatelse/godkjenning for Brennatunet i Sørkedalen ble gitt. Vedtaket er i strid med Markaloven, og nå krever Sivilombudet at Statsforvalteren behandler rammetillatelsen på nytt. NOA, som klaget saken inn for Sivilombudsmannen, krever at byggingen stanses med øyeblikkelig virkning, inntil Statsforvalterens vurdering foreligger.

Bidrag kalender

Vil du bidra til Markakalenderen 2023 med turbeskrivelser?

02.03.2022 | Sist oppdatert: 03.03.2022

Den årlige Markakalender er et viktig verktøy for NOA. Kalenderen spres bredt og viser mange hvilket umistelig gode Oslomarka er. Den synliggjør også NOA som en sentral aktør i arbeidet med å bevare Marka. I tillegg gir salget et godt og tiltrengt bidrag til NOAs økonomi.

Velkommen til årsmøte i NOA 16. mars!

22.02.2022 | Sist oppdatert: 16.03.2022

Her finner du saksliste, sakspapirer og annen praktisk informasjon om årsmøtet. Alle medlemmer er velkommen til å delta, men husk påmelding innen søndag 13. mars!

Skjermbildekart

Omfattende bygging av skogsbilveier planlegges i Sørmarka

15.02.2022 | Sist oppdatert: 15.02.2022

Det er søkt om å få bygge 6,4 km ny / oppgradert landbruksvei i Sørmarka mellom Siggerud og Langhus. Veiene vil medføre store inngrep i et viktig friluftsområde i Marka. NOA og lokallaget har gitt uttalelser til behandlingen av søknaden og vil følge saken videre.

Bilde Frønsvollen

Takk til Sparebankstiftelsen!

07.02.2022 | Sist oppdatert: 11.02.2022

NOA og dugnadsgjengen på Frønsvollen vil rette en stor takk til Sparebankstiftelsen DNB som i 2021 har gitt kroner 110 573,- i støtte til mobilt sakgbruk på Frønsvollen.

Nei til ny helårs turvei i Vestmarka

Planområdet for ny helårs turvei i Vestmarka er foreslått utvidet av Bærum kommune. NOA mener turveien har stor negativ innvirkning på natur og rekreasjonsverdier og at hele planen må skrinlegges.