Redd Gammelskogen

De unike og bynære gammelskogene i Marka er stadig under trusel fra hogst. Heldigvis finnes Markaloven som gjør skogeiere pliktig til å søke om hogst. Om det omsøkte hogstområdet er spesielt gammelt, har en høy produksjonsevne eller har gamle spennende artsregistreringer tar artsjaktgruppa turen ut for å undersøke området nærmere. Her finner vi ofte arter av stor forvaltningsinteresse som rødlistearter og indikatorarter som ville blitt hogget om det ikke var for våre undersøkelser.

Artsjaktgruppa er et miljø av engasjerte folk som drar ut i helger og ukedager og ønsker alle med et engasjement for skogen velkommen til å være med på turene våre for å hjelpe oss med artsjakten! Det kreves ingen forkunnskaper, bare engasjement!

Vil du bli med på artsjakt?

Send en mail til:

Siri Tollefsen: siri@noa.no

Erik Kagge: erik@noa.no

Bli kjent med arbeidet:

NOA på facebook:

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.04.2019

Les Celine M. Loades kronikk i Morgenbladet.

Bynaturen trenger sterkere vern!

Koronakrisen tydeliggjør hvilken viktig rolle åpne plasser og ubebygde områder spiller i å minimere smittespredning og stimulere økt trivsel og god helse.

Man-camera-taking-photo-photographer

Fotokonkurranse!

Eventyrskogene vekker inspirasjon og fantasi, i hvert fall hos oss, og nå er vi nysgjerrige på hva dere ser!

Pexels-photo-247373

Påskeaktiviteter for store og små

Hemmelige stier i eventyrskog, poster for barn i nærnatur, bøker om skog og artsmangfold, hageaktiviteter og filmer; vi har samlet våre beste tips og håper de kan bidra til en innholdsrik og stimulerende påskeuke, enten du er ute eller inne.

Velkommen til årsmøte i NOA tirsdag 17. mars

Her finner du saksliste og alle årsmøtepapirer. Etter årsmøtet blir det foredrag om NOAs arbeid for bevaring av de siste gammelskogene i Oslomarka. Alle medlemmer er velkommen - men husk påmelding innen søndag 15. mars!

Langøya, Bamble

Oslofjorden naturarv

Oslofjorden utgjør en «hot spot» for biologisk mangfold i både nasjonal og nordisk sammenheng, men tar vi godt nok vare på den?