Redd Gammelskogen

De unike og bynære gammelskogene i Marka er stadig under trusel fra hogst. Heldigvis finnes Markaloven som gjør skogeiere pliktig til å søke om hogst. Om det omsøkte hogstområdet er spesielt gammelt, har en høy produksjonsevne eller har gamle spennende artsregistreringer tar artsjaktgruppa turen ut for å undersøke området nærmere. Her finner vi ofte arter av stor forvaltningsinteresse som rødlistearter og indikatorarter som ville blitt hogget om det ikke var for våre undersøkelser.

Artsjaktgruppa er et miljø av engasjerte folk som drar ut i helger og ukedager og ønsker alle med et engasjement for skogen velkommen til å være med på turene våre for å hjelpe oss med artsjakten! Det kreves ingen forkunnskaper, bare engasjement!

Vil du bli med på artsjakt?

Send en mail til:

Siri Tollefsen: siri@noa.no

Erik Kagge: erik@noa.no

Bli kjent med arbeidet:

NOA på facebook:

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.04.2019

Hogst i Åmotåsen

Miljøsertifisering i skogen

Skognæringen er kritisert for å forbigå 86% av naturverdiene i skogen. Norsk tømmer er ikke bærekraftig før registreringen av naturverdier i skog utføres av habile aktører med biologisk bakgrunn.

For NOAs Fjordgruppe, Jørn Erik Bjørndalen

NOAs Fjordgruppe kommenterer Byrådserklæringen

Byrådet vil tilrettelegge for økt bruk av fjorden ved å anlegge flere badeplasser og muligheter for fjordbad. Få frigjort verdifulle arealer i Akershusstranda og på Vippetangen som nå opptas av cruisetrafikken, gå imot ny cruisepir på Filipstad. Ta vare på og styrke naturmangfoldet. Åpne byrommet for rekreasjon langs havnepromenaden. Ny havnepromenade på Grønlikaia. Gjøre Sukkerbiten til friområde. Bedre fasilitetene for toalett, fellesgriller og benker på øyene. Ruste opp Langøyene. Bedre tilrettelegging for padlig, roing og småbåter. Arbeide mot plastforurensing, opprydding av strender.

Snauflatehogst(1)

Tenk Skog

Globalt står vi overfor to store problemstillinger; endringer i klima og tap av biologisk mangfold. Mens Norge straffer Kongo med å inndra 400 millioner i årlig støtte for å hogge ned sin regnskog, har norsk skogsindustri med flatehogster underlagt seg ¾ av Norges skoger og erstattet de med ung plantasjeskog. Resultatet er at det i dag kun er 2,8% av de norske skogene som er eldre enn 160 år. Skognæringen sier vi må “tenke tre” og hogge mer for å nå klimamålet, men hvordan vil flere og større hogstflater påvirke skogens økosystem?

DSC_0241 – Kopi

Tre er godt!

I helgen arrangerte NOA seminar om virkeskvaliteten i trær. Arkitekter, byggingeniører, restaureringstømrere og skogbrukere – alle hadde noe å lære da landets fremste eksperter på trevirke kom for å dele sine erfaringer.