Redd Gammelskogen

De unike og bynære gammelskogene i Marka er stadig under trusel fra hogst. Heldigvis finnes Markaloven som gjør skogeiere pliktig til å søke om hogst. Om det omsøkte hogstområdet er spesielt gammelt, har en høy produksjonsevne eller har gamle spennende artsregistreringer tar artsjaktgruppa turen ut for å undersøke området nærmere. Her finner vi ofte arter av stor forvaltningsinteresse som rødlistearter og indikatorarter som ville blitt hogget om det ikke var for våre undersøkelser.

Artsjaktgruppa er et miljø av engasjerte folk som drar ut i helger og ukedager og ønsker alle med et engasjement for skogen velkommen til å være med på turene våre for å hjelpe oss med artsjakten! Det kreves ingen forkunnskaper, bare engasjement!

Vil du bli med på artsjakt?

Send en mail til:

Siri Tollefsen: siri@noa.no

Erik Kagge: erik@noa.no

Bli kjent med arbeidet:

NOA på facebook:

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.04.2019

Bilde 1 Kurshelg - Funn av storporet flammekjuke

Redd gammelskog-prosjektet: Årets kartlegging

28.10.2021 | Sist oppdatert: 29.10.2021

17-19.september arrangerte NOA kurs i kartlegging av gammelskog for femte året på rad. Kurset bestod av en kombinasjon av teorikveld på Søndre Sandås og en overnattingstur til Spålen/Katnosa naturreservat.

Cover

To nye bøker i NOA-butikken!

23.10.2021 | Sist oppdatert: 23.10.2021

Nå kan du kjøpe "Grønne tekster" av Bredo Berntsen og "Naturglede, økosorg og fremtidshåp" av Sigmund Hågvar. Flotte julegaver!

NOAs innspill til Bærum kommunes naturmangfoldstrategi

23.10.2021 | Sist oppdatert: 23.10.2021

Bærum har viktige og varierte naturområder både i marka og fjorden. NOA kommer her med flere forslag til områder som kan kategoriseres som eventyrskoger, bevares som naturreservater og forslag til områder som bør restaureres.

Høstpust i oktober

NOA våkner etter måneder med nedstengning. Endelig kan vi gjennomføre våre aktiviteter igjen. I høst blir det både Sidesprang i Østmarka (ny spennende rute), familietur til Røverkollen og eventyrskogen rundt på Romsås og høstpust for studenter og unge voksne på Bygdøy.

Gyrihaugen-vei stanset til klage er avgjort

29.09.2021 | Sist oppdatert: 29.09.2021

Ringerike kommune har gitt Forsvarsbygg beskjed om at ingen anleggsvirksomhet skal settes i gang på den planlagte veien til Gyrihaugen før NOA og Oslo og Omland Friluftsråds klager er avgjort.

NOA har påklaget godkjenning av vei til Gyrihaugen

13.09.2021 | Sist oppdatert: 13.09.2021

Ringerike kommune har godkjent Forsvarsbyggs planer om å bygge adkomstvei til nytt forsvarsanlegg på Gyrihaugen, uten reguleringsplan og høringsprosess. NOA mener dette strider mot markaloven og har påklaget kommunens vedtak.

Bymiljøetaten_forteller_7septemberLillomarka

Myrrestaureringen i Lillomarka fortsetter

En tredjedel av Norges myrer har blitt grøftet og drenert de siste hundre årene, med mål om å øke tømmerproduksjonen. Oslomarka er intet unntak. På oppdrag fra Miljødirektoratet jobbes det nå over hele landet for å restaurere myr og vi ble med for å se hvordan dette gjøres i Lillomarka.