Redd Gammelskogen

De unike og bynære gammelskogene i Marka er stadig under trusel fra hogst. Heldigvis finnes Markaloven som gjør skogeiere pliktig til å søke om hogst. Om det omsøkte hogstområdet er spesielt gammelt, har en høy produksjonsevne eller har gamle spennende artsregistreringer tar artsjaktgruppa turen ut for å undersøke området nærmere. Her finner vi ofte arter av stor forvaltningsinteresse som rødlistearter og indikatorarter som ville blitt hogget om det ikke var for våre undersøkelser.

Artsjaktgruppa er et miljø av engasjerte folk som drar ut i helger og ukedager og ønsker alle med et engasjement for skogen velkommen til å være med på turene våre for å hjelpe oss med artsjakten! Det kreves ingen forkunnskaper, bare engasjement!

Vil du bli med på artsjakt?

Send en mail til:

Siri Tollefsen: siri@noa.no

Erik Kagge: erik@noa.no

Bli kjent med arbeidet:

NOA på facebook:

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.04.2019

Screenshot 2021-02-23 at 13

Hovedutfordringen i norsk naturforvaltning

24.02.2021 | Sist oppdatert: 25.02.2021

At natur- og ressursforvaltningen sauses sammen med næringspolitikken. At det er de samme myndighetene som på den ene siden skal sikre langsiktig natur- og ressursforvaltning og sette grenser for naturskadelige uttak, men som på den andre siden også skal fremme et aktivt, konkurransedyktig næringsliv.

Tanumplatået forside (6)

Tanumplatået trenger et varig vern

Kulturlandskapet på Tanumplatået er stadig truet av bit-for-bit-utbygging. NOA ber Bærum kommune gi Tanumplatået og dets natur-, kultur-, og frilutftsverdier et varig vern i den pågående revisjonen av kommuneplanens arealdel.

Langlivannet, Heikampen_3_Godkjente flatehogster_2019-2020

NOA klager på godkjent flatehogst ved Langlivannet, Heikampen.

14.12.2020 | Sist oppdatert: 03.02.2021

NOA registrerte et betydelig antall rødlistearter i flere av bestandene som er godkjent for flatehogst. En av artene, prikkporekjuke (EN – sterkt truet), er ikke tidligere registrert i Oslo kommune. NOA krever at klagen gis oppsettende virkning.