Redd Gammelskogen

De unike og bynære gammelskogene i Marka er stadig under trusel fra hogst. Heldigvis finnes Markaloven som gjør skogeiere pliktig til å søke om hogst. Om det omsøkte hogstområdet er spesielt gammelt, har en høy produksjonsevne eller har gamle spennende artsregistreringer tar artsjaktgruppa turen ut for å undersøke området nærmere. Her finner vi ofte arter av stor forvaltningsinteresse som rødlistearter og indikatorarter som ville blitt hogget om det ikke var for våre undersøkelser.

Artsjaktgruppa er et miljø av engasjerte folk som drar ut i helger og ukedager og ønsker alle med et engasjement for skogen velkommen til å være med på turene våre for å hjelpe oss med artsjakten! Det kreves ingen forkunnskaper, bare engasjement!

Vil du bli med på artsjakt?

Send en mail til:

Siri Tollefsen: siri@noa.no

Erik Kagge: erik@noa.no

Bli kjent med arbeidet:

NOA på facebook:

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.04.2019

Langlivannet, Heikampen_3_Godkjente flatehogster_2019-2020

NOA klager på godkjent flatehogst ved Langlivannet, Heikampen.

14.12.2020 | Sist oppdatert: 03.02.2021

NOA registrerte et betydelig antall rødlistearter i flere av bestandene som er godkjent for flatehogst. En av artene, prikkporekjuke (EN – sterkt truet), er ikke tidligere registrert i Oslo kommune. NOA krever at klagen gis oppsettende virkning.

Screenshot 2020-05-25 at 09

Fjordbyparken er fortsatt aktuell for Filipstad

15.11.2020 | Sist oppdatert: 15.11.2020

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus og Naturvernforbundet i Oslo Vest har i over ti år arbeidet for å fremme et grønt alternativ for utvikling av Filipstad og Frognerstranda. Vi har samarbeidet med Oslo Byes Vel, Oslo Velforening, Ruseløkka/ Skillebekk beboerforening og Skarpsno, Gimle og Frogner Vel. Niels Torp Arkitekter AS og arkitekt Arne Sødal har tegnet ut det grønne alternativet, kalt Fjordbyparken.