Redd Gammelskogen

De unike og bynære gammelskogene i Marka er stadig under trusel fra hogst. Heldigvis finnes Markaloven som gjør skogeiere pliktig til å søke om hogst. Om det omsøkte hogstområdet er spesielt gammelt, har en høy produksjonsevne eller har gamle spennende artsregistreringer tar artsjaktgruppa turen ut for å undersøke området nærmere. Her finner vi ofte arter av stor forvaltningsinteresse som rødlistearter og indikatorarter som ville blitt hogget om det ikke var for våre undersøkelser.

Artsjaktgruppa er et miljø av engasjerte folk som drar ut i helger og ukedager og ønsker alle med et engasjement for skogen velkommen til å være med på turene våre for å hjelpe oss med artsjakten! Det kreves ingen forkunnskaper, bare engasjement!

Vil du bli med på artsjakt?

Send en mail til:

Siri Tollefsen: siri@noa.no

Erik Kagge: erik@noa.no

Bli kjent med arbeidet:

NOA på facebook:

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.04.2019

Brekke

BYUTVIKLING I OSLO

Byrådet har kommet med forslag til ny samfunnsdel til kommuneplanen. Den styrer utviklingen for byen i årene som kommer. Her kan du les NOAs innspill i saken.

Copy 1 red-03553

Sidesprang i Østmarka 23. september.

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus, Naturvernforbundet Oslo Sør og Østmarkas venner sto bak arrangementet. Det var merket opp en rute gjennom trolsk skog fra Sarabråten til Kroktjern.

Kart sognsvann

LYST PÅ ET AKTIVT MILJØ?

Er du ny i Oslo eller bare har lyst til å bli kjent med et trivelig miljø her i hovedstaden? Er du opptatt av natur og kultur? Har du lyst til å bli kjent i Marka – eller bare treffe likesinnede i et hyggelig miljø?

ÅpenStall

Sommerfest på Frønsvollen

Grunnet høy skogbrannfare blir det ikke grilling på Frønsvollen i år. Alle oppfordres til å ta med en rett til et koldtbord. Dørene på stallen er åpne fra kl. 18.00. Gjør deg klar for en vakker sommernatt i skogen. Det finnes ca. 15 sengeplasser, men vollen er det rikelig med gode plasser for den som vil ligge ute. Utpå kvelden blir det også Frønsvollsmesterskap i hesteskokasting. Ellers er det kort vei tilbake til Frognerseteren eller ned til Sognsvann.

kl. 19.00-21.00 på Miljøhuset

Naturnært skogbruk med Mats Hagner

Unik anledning: den kjente professoren Mats Hagner fra Sverige på besøk i Norge, og torsdag 31.05 holder NOA åpent møte om skogbruk på naturens premisser.