Redd Gammelskogen

De unike og bynære gammelskogene i Marka er stadig under trusel fra hogst. Heldigvis finnes Markaloven som gjør skogeiere pliktig til å søke om hogst. Om det omsøkte hogstområdet er spesielt gammelt, har en høy produksjonsevne eller har gamle spennende artsregistreringer tar artsjaktgruppa turen ut for å undersøke området nærmere. Her finner vi ofte arter av stor forvaltningsinteresse som rødlistearter og indikatorarter som ville blitt hogget om det ikke var for våre undersøkelser.

Artsjaktgruppa er et miljø av engasjerte folk som drar ut i helger og ukedager og ønsker alle med et engasjement for skogen velkommen til å være med på turene våre for å hjelpe oss med artsjakten! Det kreves ingen forkunnskaper, bare engasjement!

Vil du bli med på artsjakt?

Send en mail til:

Siri Tollefsen: siri@noa.no

Erik Kagge: erik@noa.no

Bli kjent med arbeidet:

NOA på facebook:

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.04.2019

Copy 1 red-1046

Fullsatt storsal på Litteraturhuset - insekter engasjerer

Anne Sverdrup-Thygeson holdt spenningen oppe i over en time. Foredraget som tok for seg biologisk mangfold og planetens fremtid interesserte et stort publikum. NOA fulgte opp med introduksjon av artsjakten og vårt arbeid for å bevare biologisk mangfold i Oslo regionen.

Hogst i Maridalen landskapsvernområde stoppet

NOA er glade for Miljødirektoratets støtte i saken vedrørende hogst i landskapsvernområde Maridalen. Vi håper Fylkesmannen ser nøye på saken og tar sitt eget mål om fleraldrede, varierte skoger på alvor.

13.03 kl. 18.00 i Mariboesgate 8, 5. etg.

Velkommen til Årsmøte i NOA

Alle medlemmer er velkommen. Her finner du saksliste og alle årsmøtepapirerer. Det er enkel servering. Etter årsmøtet innleder Naturvernforbundets leder, Silje Ask Lundberg, om aktuelle utfordringer for Naturvernforbundet.

Hogst i landskapsvernområdet Maridalen

Hogst av 23 flater på til sammen ½ kvadratkilometer innenfor Maridalen landskapsvernområde er blitt en viktig prinsippsak, der NOA har klaget både på FMOAs dispensasjon etter verneforskriften og på kommunens vedtak etter skogbruksforskriften for Marka.

NOA-Kalender-2018-forside

NOAs julegavetips

En gave skal en gi til gi, en gave som viser omtanke, innhold og omsorg. Kan gaven være miljøvennlig? Må det være en ting?

Hogstvsplukkhogst

Slik klager NOA på hogst i Marka

I løpet av det siste året har NOA sendt inn 25 klager på hogst i Marka. Klagene er bassert delvis på krav om bevaring av biologisk mangfold og særlig truede arter, men også bevaring av friluftsområder og mulighet til å bedrive friluftsliv for hele Oslo regionens befolkning som utgjør ca. 1/4 av Norges befolkning.