Søppel

Plastsøppel i Rekvik, Troms. Foto: Bo Elde/Flickr.com.

Søppel og sortering

I 2013 kastet gjennomsnittsnordmannen 440 kilo søppel. Det er 85 prosent mer enn i 1992. Planlegging, kvalitet og gjenbruk er viktige stikkord for deg som vil kaste litt mindre. Her finner du tips til hvordan du kan redusere ditt eget avfall og ta vare på det du har. Dermed reduserer du også klimagassutslippet ditt.

Gjenbruk hatt
Gjenbruk

En gammel hatt – en forlatt skatt?

Er boden din stappfull av ting du aldri bruker? Er klesskapet ditt sprengferdig og hyllene overlesset med klær? Er det litt sånn at du aldri finner noe, fordi det ikke er mulig å komme til i alt kaoset?

Plast og forsøpling på strand

Plast i havet

Husk at alle kan rydde litt hver gang man er i fjæra. Vi oppfordrer alle til å bli med på en dugnad for ren kystnatur.

Aluminiumsfolie
Søppel og sortering

Derfor bør du resirkulere aluminiumsfolien

28.09.2015

Aluminiumsproduksjon fra rent malm alene står for 1 prosent av verdens klimagassutslipp.* Du kan redusere utslippene ved å velge produkter som bruker lite aluminium og levere ren aluminumsfolie og andre aluminiumsprodukter til resirkulering.

Slik-stopper-du-reklamen_articlefull

Stopp reklamen

Hver dag blir vi overøst med reklame. Her finner du ut hvordan du kan stoppe mye av den.

Kildesortering_articlefull
Sortering

Sånn sorterer du søpla

I 2013 kastet hver nordmann 441 kilo søppel. Litt mer enn halvparten ble sortert ut for gjenvinning, men vi kan bli enda flinkere. Økt sortering og gjenvinning gir tydelig miljøgevinst.

Kamera som blomsterbed

Lag mindre søppel