Søppel

Plastsøppel i Rekvik, Troms. Foto: Bo Elde/Flickr.com.

Søppel og sortering

I 2013 kastet gjennomsnittsnordmannen 440 kilo søppel. Det er 85 prosent mer enn i 1992. Planlegging, kvalitet og gjenbruk er viktige stikkord for deg som vil kaste litt mindre. Her finner du tips til hvordan du kan redusere ditt eget avfall og ta vare på det du har. Dermed reduserer du også klimagassutslippet ditt.

Kompost & tryllekunstner

Bestill kompostheftet «Ren jord»

Naturvernforbundet laget i 2016 en ny utgave av kompostheftet "Ren jord". PDF-versjonen er tilgjengelig for alle, mens nedre grense for å bestille heftet i fysisk format er 120 eksemplarer. Nye medlemmer kan motta kompostheftet som del av velkomstpakken.

Aluminiumsfolie
Søppel og sortering

Derfor bør du resirkulere aluminiumsfolien

28.09.2015

Aluminiumsproduksjon fra rent malm alene står for 1 prosent av verdens klimagassutslipp.* Du kan redusere utslippene ved å velge produkter som bruker lite aluminium og levere ren aluminumsfolie og andre aluminiumsprodukter til resirkulering.

Slik-stopper-du-reklamen_articlefull

Stopp reklamen

Hver dag blir vi overøst med reklame. Her finner du ut hvordan du kan stoppe mye av den.

Kildesortering_articlefull
Sortering

Sånn sorterer du søpla

I 2013 kastet hver nordmann 441 kilo søppel. Litt mer enn halvparten ble sortert ut for gjenvinning, men vi kan bli enda flinkere. Økt sortering og gjenvinning gir tydelig miljøgevinst.

Kamera som blomsterbed

Lag mindre søppel

Haltbrekken, Murvold, Solhjell
Sortering

Lever alltid brukte lyspærer

Lyspærene vi kjøper i butikken er fulle av miljøgifter som aldri brytes ned i naturen. Likevel kaster vi hvert år 40 millioner pærer rett i søpla. Nå vil Naturvernforbundet, Renas og Kiwi gjøre det lettere å levere pærene tilbake til butikken.