Søppel

Plastsøppel i Rekvik, Troms. Foto: Bo Elde/Flickr.com.

Søppel og sortering

I 2013 kastet gjennomsnittsnordmannen 440 kilo søppel. Det er 85 prosent mer enn i 1992. Planlegging, kvalitet og gjenbruk er viktige stikkord for deg som vil kaste litt mindre. Her finner du tips til hvordan du kan redusere ditt eget avfall og ta vare på det du har. Dermed reduserer du også klimagassutslippet ditt.

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.06.2017

Fiksedag3

Frykter grønnvasking av økt forbruk

16.09.2020 | Sist oppdatert: 16.09.2020

Naturvernforbundet frykter regjeringen vil lage en strategi som grønnvasker økt forbruk, ved å satse på gjenvinning fremfor forbruksreduksjon, gjenbruk og reparasjoner.

Sirk økonomi

Sirkulær økonomi 2.0

12.03.2020 | Sist oppdatert: 12.03.2020

Den nye EU-kommisjonen har som mål å styre Europa mot karbonnøytralitet innen 2050. 4. mars kom forslaget til en ny klimalov, og 11. mars la kommisjonen frem handlingsplanen for sirkulær økonomi. Sammen utgjør de grunnpilarene i EUs Green Deal.

Naturvernforbundet_Sosialemedier_Oslo2 (002)

Har du ødelagt klær / sko / møbler /utstyr / elektronikk?

30.01.2020 | Sist oppdatert: 30.01.2020

Ved å ta vare på det du har istedenfor å kjøpe nytt kan på en enkel og givende måte redusere miljøpåvirkningen fra eget forbruk. Reparasjon kan spare deg for tusener av kroner i unødvendige innkjøp - og naturen og klima for unødvendig ressursbruk. Du vil bli overrasket over mye det er enkelt å fikse selv, og hvilken glede og mestringsfølelse det kan gi.

Gjenbruk hatt
Gjenbruk

En gammel hatt – en forlatt skatt?

Er boden din stappfull av ting du aldri bruker? Er klesskapet ditt sprengferdig og hyllene overlesset med klær? Er det litt sånn at du aldri finner noe, fordi det ikke er mulig å komme til i alt kaoset?

Plast og forsøpling på strand

Plast i havet

Husk at alle kan rydde litt hver gang man er i fjæra. Vi oppfordrer alle til å bli med på en dugnad for ren kystnatur.

Aluminiumsfolie
Søppel og sortering

Derfor bør du resirkulere aluminiumsfolien

28.09.2015 | Sist oppdatert: 24.06.2016

Aluminiumsproduksjon fra rent malm alene står for 1 prosent av verdens klimagassutslipp.* Du kan redusere utslippene ved å velge produkter som bruker lite aluminium og levere ren aluminumsfolie og andre aluminiumsprodukter til resirkulering.