Søppel

Plastsøppel i Rekvik, Troms. Foto: Bo Elde/Flickr.com.

Søppel og sortering

I 2013 kastet gjennomsnittsnordmannen 440 kilo søppel. Det er 85 prosent mer enn i 1992. Planlegging, kvalitet og gjenbruk er viktige stikkord for deg som vil kaste litt mindre. Her finner du tips til hvordan du kan redusere ditt eget avfall og ta vare på det du har. Dermed reduserer du også klimagassutslippet ditt.

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.06.2017

Søppel og sortering

Usbc ajay suresh

Felles europeisk ladestandard

07.06.2022 | Sist oppdatert: 07.06.2022

EU har nå vedtatt en felles standard for alle mobilladere. Innen høsten 2024 vil USB-C-porter bli standard på alle nye mobiltelefoner, nettbrett, digitalkameraer, høretelefoner og bærbare høyttalere.

Åtte råd for en mer miljøvennlig 17. mai

16.05.2022 | Sist oppdatert: 16.05.2022

La 17. mai-feiringen bli en fest for store og små – og miljøet! Folkefester kan lett føre til stor spredning av plastsøppel i byen og naturen. Her er Naturvernforbundets 8 råd for en mer miljøvennlig feiring.

Hav-Plast-iStock-1193095410

Plastkrisen - fra strategi til handling

03.02.2022 | Sist oppdatert: 03.02.2022

Naturvernforbundet, WWF Verdens naturfond og Framtiden i våre hender krever at Norge skal gå fra ord til handling i kampen mot plastforsøpling og -forurensning.

Fiksedag3

Frykter grønnvasking av økt forbruk

16.09.2020 | Sist oppdatert: 16.09.2020

Naturvernforbundet frykter regjeringen vil lage en strategi som grønnvasker økt forbruk, ved å satse på gjenvinning fremfor forbruksreduksjon, gjenbruk og reparasjoner.

Sirk økonomi

Sirkulær økonomi 2.0

12.03.2020 | Sist oppdatert: 12.03.2020

Den nye EU-kommisjonen har som mål å styre Europa mot karbonnøytralitet innen 2050. 4. mars kom forslaget til en ny klimalov, og 11. mars la kommisjonen frem handlingsplanen for sirkulær økonomi. Sammen utgjør de grunnpilarene i EUs Green Deal.

Naturvernforbundet_Sosialemedier_Oslo2 (002)

Har du ødelagt klær / sko / møbler /utstyr / elektronikk?

30.01.2020 | Sist oppdatert: 30.01.2020

Ved å ta vare på det du har istedenfor å kjøpe nytt kan på en enkel og givende måte redusere miljøpåvirkningen fra eget forbruk. Reparasjon kan spare deg for tusener av kroner i unødvendige innkjøp - og naturen og klima for unødvendig ressursbruk. Du vil bli overrasket over mye det er enkelt å fikse selv, og hvilken glede og mestringsfølelse det kan gi.

Gjenbruk hatt
Gjenbruk

En gammel hatt – en forlatt skatt?

Er boden din stappfull av ting du aldri bruker? Er klesskapet ditt sprengferdig og hyllene overlesset med klær? Er det litt sånn at du aldri finner noe, fordi det ikke er mulig å komme til i alt kaoset?