• Tema
  • Redusert forbruk

Redusert forbruk #valg21

Sløsing og overforbruk må stanses gjennom økt produktlevetid og mer reparasjon og gjenbruk. I tillegg må plastbruken kraftig ned for å få bukt med plastforurensning.

For å få en overgang til en sirkulær økonomi der vi bruker ting lenge før det resirkuleres trenger vi en overordnet plan og politisk vilje til endringer.

Norge har et enormt forbruk av ting. Vi forbruker mest i Europa per innbygger, bare slått av Luxembourg. Vanlige forbruksvarer som smarttelefoner eller klær er svært ressurskrevende å produsere. Vårt høye forbruk medfører dermed enorme klimagassutslipp og krever store mengder råmaterialer fra naturen. Problemet forsterkes av at under fire prosent av materialene i Norge gjenvinnes til noe annet enn energi.

I nesten alle tilfeller er det beste for miljøet å ha færre ting og bruke de lenge før de går til gjenbruk. I dag er det lite som regulerer kvaliteten på produkter og det er ofte både enklere og billigere å kjøpe nytt enn å reparere. Vi krever at det stilles krav til at produkter skal ha en viss kvalitet og retten til reparasjon.

Miljøgifter og plastforurensning påvirker helsen og miljøet for dyr og mennesker. Plast på avveie ender opp som mikroplast som går inn i det økologiske kretsløpet. Effektene av det kjenner vi enda ikke rekkevidden av. I tillegg vet vi at dyr spiser og kveles av plast som har havnet i naturen. Naturvernforbundet jobber for økt produsentansvar hos de som produserer plast, å forby unødvendig engangsplast og for å fjerne plastbruk i blant annet kunstgressbaner og falldekker under lekeapparater.

Les mer om

Granulat - vår største kilde til mikroplastforurensning

Nordmenn verst på bruk og kast

Plast som et evigvarig produkt som gjør stor skade

Naturvernforbundets tiltak mot plast.

Syntetiske tekstiler = plast

Reklamasjonsretten - et viktig verktøy for miljøbevisste forbrukere

Her kan du lese Naturvernforbundets fakta-ark og få tilgang til artikler og illustrasjoner om dette temaet.  Ta kontakt med Anne Guri Solem om du ikke har passordet.

ImageFaktaark Redusert forbruk - Økt produktlevetid

ImageFaktaark Redusert forbruk - Plast

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.07.2021

Shopping foto Istockphoto

Miljøbevegelsen forakter ikke alenemødre og fattige

29.11.2019 | Sist oppdatert: 29.11.2019

KRONIKK: Dosent Trond Blindheim tar i en kronikk på NRK Ytring et harmdirrende oppgjør med miljøbevegelsen. Ikke bare har miljøbevegelsen et tvilsomt menneskesyn, om vi skal tro Kjell Ingolf Ropstad, men nå er det alenemødre og fattige vi vil til livs. Vår skepsis til handelsfesten «Black Friday» tyder visst på forakt for lavtlønnede. Dosent Blindheim vet derimot bedre. Han anfører nærmest at «Black Friday» et eneste stort veldedighets- og fordelingstiltak for landets fattige og vanskeligstilte, ledet an av landets børsnoterte selskap, skriver Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender, og Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet, i denne kronikken.

Lekeplass med plastdekke foto PAVEL IARUNICHEV Istockphoto 2
Naturvernforbundet bekymret for helse og natur

Roper varsko om plastdekke på lekeplasser

25.11.2019 | Sist oppdatert: 27.11.2019

Over hele landet legges det plastdekke på lekeplasser, i barnehager og på skoler. Slik plast og gummi sprer miljøgifter og mikroplast, og kan være en helserisiko, spesielt for barn. Nå roper Naturvernforbundet varsko.

Gravmyrt foto Selbe Lynn CC
21 farlige fremmede planter til salgs i Norge

Selger levende forurensning

06.07.2019 | Sist oppdatert: 08.07.2019

Plantasjen, Hageland og en rekke andre hagesentre selger fortsatt mange av de verste fremmede plantene, selv om de gjør stor skade i naturen. En undersøkelse Naturvernforbundet har gjennomført viser at 20 planter med «svært høy risiko» er til salgs i Norge. Nå krever Naturvernforbundet at det innføres forbud mot flere høyrisikoarter.