• Tema
  • Redusert forbruk

Redusert forbruk #valg21

Sløsing og overforbruk må stanses gjennom økt produktlevetid og mer reparasjon og gjenbruk. I tillegg må plastbruken kraftig ned for å få bukt med plastforurensning.

For å få en overgang til en sirkulær økonomi der vi bruker ting lenge før det resirkuleres trenger vi en overordnet plan og politisk vilje til endringer.

Norge har et enormt forbruk av ting. Vi forbruker mest i Europa per innbygger, bare slått av Luxembourg. Vanlige forbruksvarer som smarttelefoner eller klær er svært ressurskrevende å produsere. Vårt høye forbruk medfører dermed enorme klimagassutslipp og krever store mengder råmaterialer fra naturen. Problemet forsterkes av at under fire prosent av materialene i Norge gjenvinnes til noe annet enn energi.

I nesten alle tilfeller er det beste for miljøet å ha færre ting og bruke de lenge før de går til gjenbruk. I dag er det lite som regulerer kvaliteten på produkter og det er ofte både enklere og billigere å kjøpe nytt enn å reparere. Vi krever at det stilles krav til at produkter skal ha en viss kvalitet og retten til reparasjon.

Miljøgifter og plastforurensning påvirker helsen og miljøet for dyr og mennesker. Plast på avveie ender opp som mikroplast som går inn i det økologiske kretsløpet. Effektene av det kjenner vi enda ikke rekkevidden av. I tillegg vet vi at dyr spiser og kveles av plast som har havnet i naturen. Naturvernforbundet jobber for økt produsentansvar hos de som produserer plast, å forby unødvendig engangsplast og for å fjerne plastbruk i blant annet kunstgressbaner og falldekker under lekeapparater.

Les mer om

Granulat - vår største kilde til mikroplastforurensning

Nordmenn verst på bruk og kast

Plast som et evigvarig produkt som gjør stor skade

Naturvernforbundets tiltak mot plast.

Syntetiske tekstiler = plast

Reklamasjonsretten - et viktig verktøy for miljøbevisste forbrukere

Her kan du lese Naturvernforbundets fakta-ark og få tilgang til artikler og illustrasjoner om dette temaet.  Ta kontakt med Anne Guri Solem om du ikke har passordet.

ImageFaktaark Redusert forbruk - Økt produktlevetid

ImageFaktaark Redusert forbruk - Plast

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.07.2021

Fiksedag3

Frykter grønnvasking av økt forbruk

16.09.2020 | Sist oppdatert: 16.09.2020

Naturvernforbundet frykter regjeringen vil lage en strategi som grønnvasker økt forbruk, ved å satse på gjenvinning fremfor forbruksreduksjon, gjenbruk og reparasjoner.

Kretskort PC avfall
Ny rapport fra Circular economy:

Norge verst på bruk og kast

27.08.2020 | Sist oppdatert: 27.08.2020

En ny rapport fra Circular economy viser at 97,6 prosent av forbruket vårt er basert på bruk og kast. Dermed er vi dårligst i Europa på gjenbruk.