Raundalselva

Voss kommune, Hordaland

Informasjonsside om Raundalselva

Raundalselva ble vernet i 1986, og er en av Norges beste padleelver. Har du tatt Bergensbanen, har du sett det ville vassdraget som snirkler og kaster seg fra Upsete via Mjølfjell og ned mot Vangsvatnet på Voss. Til tross for vernestatusen og en nær legendarisk status blant elvepadlere, er det planer om kraftutbygging og flomsikring som vil forringe verneverdiene langs vassdraget. Planene nå skisserer en flomtunnel fra Bjørke til Granvinsfjorden, samt en krafttunnel fra Reime til Bjørke. Dette vil minske vannføringen i de mest tilgjengelige og mest brukte delene av elva. Et annet forslag er en lang krafttunnel fra Reime til Granvin, som vil ha enda større konsekvenser for Raundalselva.

Vil du oppleve Raundalselva fra en friskere farkost enn toget? Flere aktører på Voss arrangerer kurs og padleturer. Du kan bo på Voss, på Mjølfjell ungdomsherberge eller i en av de mange utleiehyttene eller campingplassene i området. Og til Voss reiser du med toget fra Oslo eller Bergen, eller med buss fra Sogn, Hardanger , Rogaland eller Sørlandet.

Raundalselva kan også oppleves på Naturvernforbundets og Turistforeningens seminar 24.-27. august. Les mer om dette her!

Film om «Raundalselva in a day»:

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.07.2017