Materiell

Del eller last ned brosjyrer, plakater og andre ressurser.

Rein studietid / Waste free student lifeImage

"Rein studietid" er en samarbeidskampanje for å hindre forsøpling av naturen, samt bidra til rene og trivelige byrom. Den består av plakater, klistremerker og bilder til deling i sosiale medier og på skjermer. Den er tilgjengelig på bokmål, nynorsk og engelsk.

Del gjerne kampanjen videre! Last ned materiell.

Fremmede, skadelige planter

ImageHvordan få en hage fri for hagerømlinger? Det har lenge vært snakk om at enkelte importerte hageplanter kan være et problem for naturen. Men hvorfor er noen arter problematiske, mens andre ikke er det? Og hvilke arter bør du unngå i hagen din? Les vår artikkel om temaet, last ned kampanje-materiellet og del på Facebook eller Instagram.

Last ned kampanjen

ImageVi jobber for Søre Bjørnafjorden Nasjonalpark

En firefelts motorvei medfører i seg selv store, irreversible ødeleggelser av sårbar natur.  Vi ønsker å heller verne de store naturverdiene på Reksteren og Vestre Tysnesøy.

Nasjonalpark - ikke motorvei! Image

La oss gi vestlandet sin første nasjonalpark ved kysten. vi skal ikke legge motorvei over myr, svaberg og regnskog. Hordfast må stanses.

NaturskattekartImage

Gå på naturskattejakt! Skriv ut eller last ned naturskattekartet vårt og ta det med på tur. Klarer barna å finne alle artene? Kanskje de kan få en premie av de voksne?

Utgitt i 2020 av Naturvernforbundet Hordaland.

Last ned uten farger: Nettbrett | Print A4-ark. Med farger: Nettbrett | Print A4-ark.

ImagePlast og giftfrie barnehager

Miljøgifter og plastforurensing påvirker miljøet og helsen vår og barn er spesielt sårbare. Med prosjektet plast- og giftfri samarbeider vi med barnehager, skoler og fritidsordninger om å redusere bruken av plast og miljøgifter. Les mer.

Utgitt av Naturvernforbundet i 2020.

Last ned materiell.

ImagePlast- og giftfrie skole og skolefritidsordning

Miljøgifter og plastforurensing er to av vår tids store miljøutfordringer. De påvirker helsen og miljøet for alle, og barn er spesielt sårbare. Et innemiljø fritt for slike forurensninger er spesielt viktig i Norge hvor vi vinterstid bruker mye tid inne. Et godt inneklima er en viktig forutsetning for helse, læringsmiljø og trivsel – både for barn og voksne. Les mer.

Utgitt av Naturvernforbundet i 2020.

Last ned rapport og aktivitetskort.

Oppdrag fuglekasseImage

Mange fugler sliter med å finne en god plass å bygge reir. Du kan hjelpe dem ved å snekre og henge opp fuglekasser! Bli med og bygg en fuglekasse.

Utgitt av Miljøagentene, Norsk Ornitologisk Forening og Naturvernforbundet.

Alle ressurser og materiell.

Plakater
Faktaplakatar om mold og plast

Molda er truleg det største og mest komplekse universet av liv på planeten vår. Plast forsvinn aldri, men vert slite ned til mikroplast.

Utgitt i 2019 av Naturvernforbundet Hordaland.

Image  Image  Image

ImageKarbonavgift til fordeling - mulig i Norge?

Det er tilnærmet enighet blant alle som innser alvoret i klimatrusselen om at en riktig pris på fossile brennstoffer er viktig for å redusere utslippene. Men det har vist seg vanskelig å få til av grunner som diskuteres i dette heftet. Karbonavgift til fordeling (KAF) - også Karbonavgift til folket - ble lansert i USA av James Hansen i 2009 som et enkelt forslag til løsning på dette problemet.

Naturvernforbundet Hordaland arrangerte 2. desember 2017 et seminar i Bergen under tittelen "Karbonavfigt til folket - mulig i Norge?". I denne artikkelsamlingen publiserer vi de fleste
innledningene fra dette seminaret i skriftlig og utvidet form.

Utgitt av Naturvernforbundet Hordaland i 2018.

Last ned heftet.

Artikkelen ble sist oppdatert: 19.08.2021

Hordfast-liten

Fortiden er forbi

24.08.2021 | Sist oppdatert: 24.08.2021

Naturvernforbundet vil stanse norgeshistoriens største naturinngrep

Rein studietid - FB event banner-Bokmål
Ny kampanje mot forsøpling

Rein studietid

I denne samarbeidskampanjen sprer vi informasjon og inviterer studenter til å ta del i arbeidet mot forsøpling av naturen.