Ja til vindkraft - nei til vindkraft på Høg-Jæren

14.07.2005:

I en artikkel i Aftenbladet 4. juli med overskriften "- For dyrt med rensing", der representanter for Natur og Ungdom møtte Olje- og energiminister Thorhild Widvey, kunne man lett få inntrykk av at naturvernere generelt støtter byggingen av vindparken på Høg-Jæren. Dette er helt feil.

Naturvernforbundet i Rogaland positiv til vindpark på Årvikfjellet i Tysvær

26.06.2005:

Naturvernforbundet i Rogaland er i utgangspunktet positivt til den omsøkte vindparken på Årvikfjellet i Tysvær. Dette er begrunnet ut fra at konfliktgraden i forhold til natur, miljø og friluftsliv er begrenset, vindparken vil gi et viktig bidrag til ny fornybar energiproduksjon og at vindparken bygges i et område som er egnet i følge Egnethetsanalysen for vindkraft i Rogaland. Sammenlignet med den meget konfliktfylte vindparken på Høg-Jæren er dette et meget godt prosjekt.

Stopp Høg-Jæren vindpark! Vurder vindkraftanleggene i Rogaland samlet!

14.06.2005:

Planene for Høg-Jæren vindpark må omfattes av de overordnede retningslinjene for planlegging og lokalisering av vindkraftanlegg som er under utarbeidelse av Miljøverndepartementet og Olje- og energidepartementet. Det sa Kjetil Waagbø i Naturvernforbundet i Rogaland da naturvernere fra hele landet møtte miljøvernminister Knut Arild Hareide på Norges Naturvernforbunds landsmøte som ble avviklet denne helga i Porsgrunn.

Krever ny vurdering av Høg-Jæren Vindpark

19.04.2005:

Årsmøtet i Naturvernforbundet i Rogaland krever at planene for Høg-Jæren vindpark blir omfattet av de overordnede retningslinjene for planlegging og lokalisering av vindkraftanlegg som er under utarbeidelse av Miljøverndepartemenet og Olje- og energidepartementet. NVE's konsesjon for Høg-Jæren Vindpark er påklaget av flere og i tillegg har fylkesmannen fremmet innsigelse mot reguleringsplanen for vindparken.