Stans vannkraftutbygging

07.04.2011

Naturvern- og friluftsorganisasjonene i Rogaland krever full stans i utbyggingen av små kraftverk i påvente av en helhetlig plan som Rogaland fylkeskommune har igangsatt. Siden 1995 er det gitt tillatelse til bygging av nær 200 mini,- mikro og små kraftverk i Rogaland.

Fiskesperre

Elvemusling truet i Fisterånå

21.03.2011

Fister Smolt søker om ytterligere regulering av Hetlandsvatn og Fisterånå i Hjelmeland kommune. Søknaden må avslås, krever Norges Jeger- og fiskerforbund og Naturvernforbundet.

R001-008

Jubel for Lofoten-nei

11.03.2011

Naturvernforbundet feirer regjeringens nei til åpning av Lofoten, Vesterålen og Senja, og sier de rødgrønne har gitt miljøet en historisk seier. – Dette er en gledens dag for alle som har stått på for å holde disse områdene oljefrie, det er en seier for sårbar natur, fiskeriene og miljøvennlige arbeidsplasser i nord, jubler Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet. Natur og Ungdom inviterer til feiring på Arnagern i morgen kl 12 (lørdag)

Nei til Brusali-Karten

29.05.2008:

Den planlagte vindkraftanlegget på Brusali-Karten i Time kommune må avvises. Området ligger innenfor vindkraftplanens nei-områder og det er dokumentert at det går et betydelig rovfugltrekk gjennom området. Naturvernforbundet anmoder Time-politikerne om å avvise reguleringsplanforslaget for anlegget.