Fra venstre Ernst Olsen fra Stavanger Eiendom, miljøvernsjef Olav Stav, ordfører Christine Sagen Helgø og Cahrine Th. Tellnes fra Naturvernforbundet. Foto: Erlend Berne.

Nå er Stavanger 100 prosent oljefri

Stavanger bruker ikke lenger olje til å varme opp sine egne bygg. Derfor fortjener de Naturvernforbundets «Oljefri-diplom».

Naturvernforbundets Oljefri-kampanje deler ut diplomer til aktører som har fjernet oljefyring i egne bygg. Oljefri-diplomet hedrer de som har gjort en innsats for å både kutte klimagassutslippene, redusere lokal luftforurensning og hindre unødvendige oljelekkasjer i lokalmiljøet.

Stavanger kommune har de seneste årene gjort en imponerende innsats og har nå faset ut olje helt. I dag er Stavanger 100 prosent oljefri.

Dette ble markert med en overrekkelse av Oljefri-diplom til ordfører Christine Sagen Helgø og miljøvernsjef Olav Stav tirsdag 23. juni. Ernst Olsen fra Stavanger Eiendom, Energi- og driftseksjonen var også til stede.

Det er veldig flott å motta dette diplomet,, og det både forplikter og inspirerer til videre arbeid, sier Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø.

Oljefyring står for store klimagassutslipp, og utfasing av oljefyring gir konkret effekt i form av en kraftig reduksjon i Co2-utslipp.

– Det er viktig at noen kommuner går foran og viser at det går an å kutte ut fossil oppvarming i god tid før det varslede forbudet i 2020. Stavanger kommune fremstår som et eksempel til etterfølgelse både for andre kommuner og for kommunens befolkning, og sender også et tydelig signal til myndighetene, sier ansvarlig for Oljefri Rogaland, Cathrine Th. Tellnes.

Har du en gammel oljetank i din hage? Naturvernforbundet kan hjelpe deg med å få den fjernet. Les mer på oljefri.no.

Stans vannkraftutbygging

07.04.2011

Naturvern- og friluftsorganisasjonene i Rogaland krever full stans i utbyggingen av små kraftverk i påvente av en helhetlig plan som Rogaland fylkeskommune har igangsatt. Siden 1995 er det gitt tillatelse til bygging av nær 200 mini,- mikro og små kraftverk i Rogaland.

Fiskesperre

Elvemusling truet i Fisterånå

21.03.2011

Fister Smolt søker om ytterligere regulering av Hetlandsvatn og Fisterånå i Hjelmeland kommune. Søknaden må avslås, krever Norges Jeger- og fiskerforbund og Naturvernforbundet.

R001-008

Jubel for Lofoten-nei

11.03.2011

Naturvernforbundet feirer regjeringens nei til åpning av Lofoten, Vesterålen og Senja, og sier de rødgrønne har gitt miljøet en historisk seier. – Dette er en gledens dag for alle som har stått på for å holde disse områdene oljefrie, det er en seier for sårbar natur, fiskeriene og miljøvennlige arbeidsplasser i nord, jubler Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet. Natur og Ungdom inviterer til feiring på Arnagern i morgen kl 12 (lørdag)

Nei til Brusali-Karten

29.05.2008:

Den planlagte vindkraftanlegget på Brusali-Karten i Time kommune må avvises. Området ligger innenfor vindkraftplanens nei-områder og det er dokumentert at det går et betydelig rovfugltrekk gjennom området. Naturvernforbundet anmoder Time-politikerne om å avvise reguleringsplanforslaget for anlegget.