Slepe cruisebåter i havna?

20.05.2011

Mudderet i Stavanger havnebasseng er fullt av farlige miljøgifter. Så lenge mudderet ligger i ro, utgjør de mindre fare for mennesker og dyrs helse. Men når cruiseskipene inntar Vågen blir mudderet virvelet opp og ført med strømmen over store avstander. Naturvernforbundet ber kommunen vurdere bruk av slepebåter dersom dette kan redusere oppvirvlingen av giftig mudder.

Ulovlig Tasta-fylling blir fjernet

26.04.2007:

Pålegget fra Stavanger kommune om å fjerne en ulovlig fylling i regulert friområde på Tasta blir nå effektuert. Naturvernforbundet mener saken statuerer et viktig eksempel, og bør gi et klart signal til grunneiere om at ulovlige fyllinger ikke lønner seg. Saken er tidligere omtalt 30.10 og 16.12.2006.

Krav om styrket oljevernberedskap

05.02.2007:

Ulykken ved Fedje i januar 2007 viser igjen behovet for en forbedret oljevernberedskap langs norskekysten. Norge er en kystnasjon med unike og viktige naturressurser. Store oljeulykker vil ha alvorlige konsekvenser for Norges unike biologiske verdier og som sjømat- og turistnasjon. Satsingen på oljevernberedskap er en helt nødvendig forsikring mot ulykker og en investering for fremtiden.