Ryggmyra oversikt

Ryggmyra- en naturskatt i Randaberg

09.11.2011

Godt skjult bak busker og trær et drøyt steinkast fra Randabergveien ligger kommunens naturskatt. Ryggmyra er noe så sjeldent som en intakt fattigmyr som har overlevd både utbygging og nydyrking. Nå skal Ryggmyra sikres og ryddes.

Stein B Vitenfabrikken

Ikke håp for ternene

18.10.2011

Flere sjøfuglbestander har kollapset på Vestlandet de siste 20-30 årene. Verst ser det ut for ternene og lomvien som i verste fall kan bli utryddet i løpet av de neste 40-åra. - Bare 50 hekkene ternepar i Hordaland i år forteller om en art i fritt fall, fastslo Stein Byrkjeland i sitt foredrag på Vitenfabrikken torsdag 13.oktober.

Preikestolen wikipedia

Krever supplerende nasjonalparkplan

29.08.2011

Naturvernforbundet samlet til landsmøte på Hamar i helga, krever at det straks blir satt i gang arbeid med en supplerende nasjonalparkplan. Behovet for dette er allerede godt dokumentert, mener landsmøtet som blant annet viser til de nasjonale og internasjonale verneverdiene i Preikestolområdet som ikke har vernestatus.

Vipedebatten bør nyanseras

11.08.2011

Er det rovviltet som er det største trugsmålet mot vipa og andre bakkehekkande arter i jordbrukslandskapet på Jæren? Neppe, meiner vilforvalter Anders T. Braa i miljøvernavdelinga hjå fylkesmannen.