Ny runde for Grieg Seafood

16.07.2011 | Sist oppdatert: 16.07.2011

Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) opphever fylkesmannens vedtak om å avslå Grieg Seafoods søknad om ny oppdrettslokalitet ved Norheimsøy i Sjernarøyene. Saken er ikke godt nok opplyst og fylkesmannen må gjøre en ny vurdering av søknaden, krever Klif.

Lostur

Våtmarksutstilling på Kvassheim

15.07.2011 | Sist oppdatert: 15.07.2011

Jæren har 23 våtmarksreservater med internasjonal vernestatus, såkalte RAMSAR-områder. Nå kan du gjøre deg kjent med våtmarkene på en spennende utstillingen i friluftsfyret Kvassheim. Utstillingen kan du også se på en ny web-side.

DSCF0005

Ny fylling i Sørmarka

02.07.2011 | Sist oppdatert: 02.07.2011

Stavanger kommune har verken vilje eller evne til å hindre fyllinger i friområdet i Sørmarka. Fire år etter den forrige ulovlige fylllingen, er grunneier i gang igjen. Som sist er det er et såkalt "vassjukt" beite ved Sørmarkaveien som blir drenert og fylt med grus, stein og jord.

DSCF1459 kopi

La Ryfylkeøyer forbli øyer

20.06.2011 | Sist oppdatert: 20.06.2011

Rogaland fylkeskommune vil bygge fem bruer, sjøfyllinger og flere kilometer nye veier mellom sju små øyer i Ryfylke. Naturvernforbundet mener planene vil virke totalt raserende i en av de få øygruppene i Ryfylke som er lite berørt av tekniske inngrep. Miljøkostnadene ved prosjektet er langt større enn den økonomiske samfunnsnytten, hevder forbundet.