Ny runde for Grieg Seafood

16.07.2011

Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) opphever fylkesmannens vedtak om å avslå Grieg Seafoods søknad om ny oppdrettslokalitet ved Norheimsøy i Sjernarøyene. Saken er ikke godt nok opplyst og fylkesmannen må gjøre en ny vurdering av søknaden, krever Klif.

Lostur

Våtmarksutstilling på Kvassheim

15.07.2011

Jæren har 23 våtmarksreservater med internasjonal vernestatus, såkalte RAMSAR-områder. Nå kan du gjøre deg kjent med våtmarkene på en spennende utstillingen i friluftsfyret Kvassheim. Utstillingen kan du også se på en ny web-side.

DSCF0005

Ny fylling i Sørmarka

02.07.2011

Stavanger kommune har verken vilje eller evne til å hindre fyllinger i friområdet i Sørmarka. Fire år etter den forrige ulovlige fylllingen, er grunneier i gang igjen. Som sist er det er et såkalt "vassjukt" beite ved Sørmarkaveien som blir drenert og fylt med grus, stein og jord.

DSCF1459 kopi

La Ryfylkeøyer forbli øyer

20.06.2011

Rogaland fylkeskommune vil bygge fem bruer, sjøfyllinger og flere kilometer nye veier mellom sju små øyer i Ryfylke. Naturvernforbundet mener planene vil virke totalt raserende i en av de få øygruppene i Ryfylke som er lite berørt av tekniske inngrep. Miljøkostnadene ved prosjektet er langt større enn den økonomiske samfunnsnytten, hevder forbundet.