Normal_260710_6631__ja_lun

Sjå Rogalands vakraste fjelldal

20.06.2011

Kvanndalen landskapsvernområde inst i Suldal kommune er meir enn dalen som har gjeve namn til området. Her finn vi også Rogalands tre høgaste fjelltoppar, ein rik flora, viktige trekkvegar for villreinen og mange kulturminne i samband med ferdsle, stølsdrift og reinsdyrfangst. No kan du sjå film fra eit av dei vakraste naturområda i Rogaland.

Gydalen foto T

For stor utbygging i Gydalen

03.06.2011

Dalane Kraft søker om en omfattende kraftutbygging i Hellelandsvassdragets nedbørfelt. Selv om en del av området allerede er utbygd til kraftformål mener Naturvernforbundet utbyggingsplanene er for omfattende og medfører store tap av inngrepsfrie naturområder.

Flytende fugleholme tegning Kurt Wathne

Fugleholmer kommer i Mosvatnet!

15.05.2011

Så er det klart: Mosvatnet skal få flyteholmer i Mosvatnet, i påvente av permanente holmer. Det bekrefter leder i hovedutvalget for miljø og utbygging, Kjell Erik Grøsfjeld (H) overfor Aftenbladet lørdag 14.mai. Naturvernforbundet er strålende fornøyd.

68B15B3DC78911DB

Ingen Hyde Park i Mosvatnet!

06.05.2011

Kulturstyret i Stavanger vil ikke ha noen Hyde Park ved Mosvatnet. Politikerne mener Mosvatnets unike naturmangfold må være retningsgivende for utviklingen av området. Parketatens forslag til disposisjonsplan har fått et fortjent skudd for baugen.