Sommer er bading, uansett vær. Foto: Erik Thoring

Sommer er bading, uansett vær. Foto: Erik Thoring.

255 besøkte Marøy

255 barn, unge og voksne ble med sommerens badebåt til Marøy. Egentlig et imponerende godt besøk med hele sju regnværsdager fordelt på 14 dager. I løpet av fire sesonger har badebåten fraktet 1187 gjester til den eksotiske øya i Gandsfjorden.

Vi har aldri registrert en eneste sur mine blant badegjestene til Marøy. Bare blide og fornøyde fjes, og mange som kommer igjen og igjen til denne fredfylte og opplevelserike perlen 670 meter fra storbyens ståk og bråk. Derfor er det også en glede og fornøyelse for oss i Naturverrnforbundet når vi kan fylle Marøyferjå med forventningsfulle unger på sin kanskje første ekspedisjon til en ukjent øy i fjorden.

Det er nemlig ungenes øy. Godt over halvparten av årets deltakere var barn i alderen fire til ni år. Spesielt hyggelig er det å ha med gjestene fra sommerskolen til Johannes Læringssenter. Alltid positive og interessert i å vandre rundt i et kulturlandskap som forteller en historie om menneskene som levde her for bare 50 år siden.

Naturvernforbundet takker Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune som har gjort det mulig for oss å arrangere et lavterskel natur- kultur og friluftstilbud til den vesle øya i Gandsfjorden.

Jentefiske på Marøy. Kvalaberg i bakgrunnen.

Jubileum-90-år

90 år i år!

18.04.2018

Naturvernforbundet i Rogaland ble stiftet på Stavanger Museum 30.januar i 1928. Det betyr at vi er 90 år i år!

Jærbanen

Samferdsel og krafteksport på årsmøtet

21.03.2018

Dobbeltspor til Kviamarka og bane i stedet for bussvei på Nord-Jæren, foreslår styret i en samferdelsplan som blir lagt fram for årsmøtet 9.april. Styret mener også at den konsesjonssøkte Skottlandskabelen "Northconnect" må konsekvensutredes bedre.

NiR styret

Årsmøte i NiR mandag 9.april

21.03.2018

Mandag 9.april kl. 17 holder Naturvernforbundet i Rogaland årsmøte i Stavanger kulturhus, Møteplassen. Etter årsmøtet blir det innlegg og debatt om Sørlandsbanen.