Sommer er bading, uansett vær. Foto: Erik Thoring

Sommer er bading, uansett vær. Foto: Erik Thoring.

255 besøkte Marøy

255 barn, unge og voksne ble med sommerens badebåt til Marøy. Egentlig et imponerende godt besøk med hele sju regnværsdager fordelt på 14 dager. I løpet av fire sesonger har badebåten fraktet 1187 gjester til den eksotiske øya i Gandsfjorden.

Vi har aldri registrert en eneste sur mine blant badegjestene til Marøy. Bare blide og fornøyde fjes, og mange som kommer igjen og igjen til denne fredfylte og opplevelserike perlen 670 meter fra storbyens ståk og bråk. Derfor er det også en glede og fornøyelse for oss i Naturverrnforbundet når vi kan fylle Marøyferjå med forventningsfulle unger på sin kanskje første ekspedisjon til en ukjent øy i fjorden.

Det er nemlig ungenes øy. Godt over halvparten av årets deltakere var barn i alderen fire til ni år. Spesielt hyggelig er det å ha med gjestene fra sommerskolen til Johannes Læringssenter. Alltid positive og interessert i å vandre rundt i et kulturlandskap som forteller en historie om menneskene som levde her for bare 50 år siden.

Naturvernforbundet takker Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune som har gjort det mulig for oss å arrangere et lavterskel natur- kultur og friluftstilbud til den vesle øya i Gandsfjorden.

Jentefiske på Marøy. Kvalaberg i bakgrunnen.

Side 20 flom

Over og ut for olje og gass?

31.08.2017

Må vi fase ut oljevirksomheten for å nå våre klimamål? Eller skal vi lete mer for å opprettholde virksomheten i uoverskuelig framtid? Vi tar debatten på Mostun natursenter lørdag kl 16 til 18. 11 partier kommer. Kommer du?

Rekordstort program i høst!

31.08.2017

Aldri tidligere har vi hatt et større høstprogram enn i år. Foredrag på torsdager, familieaktiviteter på søndagene og mye mer. Programmet omfatter Mostun natursenter i tillegg til friluftshuset Orre og friluftshuset Kvassheim. Flere av arrangementene er i regi av Besøkssenter våtmark Jæren.

Side 2 styret

Siste Rygjavern ute nå

31.08.2017

En fyldig og innholdsrik utgave av Rygjavern har ankommet medlemmenes postkasser i disse dager. Her får du vite hva styre og administrasjon har drevet med siden forrige utgave i april.

Rykand, nesten heile, pan

Ikke rør fossene i Årdal

21.05.2017

Clemens Kraft har fått vann på mølla er utbyggingen av Ullestadelva i Årdal. Nå vil kraftselskapet rørlegge det meste av de resterende elvene og fossene i heia. Men motstanden er massiv.