Sommer er bading, uansett vær. Foto: Erik Thoring

Sommer er bading, uansett vær. Foto: Erik Thoring.

255 besøkte Marøy

255 barn, unge og voksne ble med sommerens badebåt til Marøy. Egentlig et imponerende godt besøk med hele sju regnværsdager fordelt på 14 dager. I løpet av fire sesonger har badebåten fraktet 1187 gjester til den eksotiske øya i Gandsfjorden.

Vi har aldri registrert en eneste sur mine blant badegjestene til Marøy. Bare blide og fornøyde fjes, og mange som kommer igjen og igjen til denne fredfylte og opplevelserike perlen 670 meter fra storbyens ståk og bråk. Derfor er det også en glede og fornøyelse for oss i Naturverrnforbundet når vi kan fylle Marøyferjå med forventningsfulle unger på sin kanskje første ekspedisjon til en ukjent øy i fjorden.

Det er nemlig ungenes øy. Godt over halvparten av årets deltakere var barn i alderen fire til ni år. Spesielt hyggelig er det å ha med gjestene fra sommerskolen til Johannes Læringssenter. Alltid positive og interessert i å vandre rundt i et kulturlandskap som forteller en historie om menneskene som levde her for bare 50 år siden.

Naturvernforbundet takker Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune som har gjort det mulig for oss å arrangere et lavterskel natur- kultur og friluftstilbud til den vesle øya i Gandsfjorden.

Jentefiske på Marøy. Kvalaberg i bakgrunnen.

Eik

Hvor mange store eiker har vi?

21.05.2017

Noen hundre? Eller kanskje flere tusen? Det er det ingen som vet. De store eikene i Rogaland er ikke systematisk kartlagt. Det kan du gjøre noe med.

Hallgeir-langeland

To nye år med Langeland

25.04.2017

Hallgeir Langeland ble valgt for to nye år som styreleder på fylkeslagets årsmøte i går, mandag 24.april. Årsmøtet sier nei til Jærlina (ytre trase) og fire-felts motorvei til Kristiansand.

Forside rygjavern nr 1-2017

Rygjavern er ute!

21.04.2017

Da skal alle medlemmer i Rogaland ha fått papirutgaven av årets første Rygjavern. Har den gått deg hus forbi kan du laste ned bladfilen her.