Sommer er bading, uansett vær. Foto: Erik Thoring

Sommer er bading, uansett vær. Foto: Erik Thoring.

255 besøkte Marøy

255 barn, unge og voksne ble med sommerens badebåt til Marøy. Egentlig et imponerende godt besøk med hele sju regnværsdager fordelt på 14 dager. I løpet av fire sesonger har badebåten fraktet 1187 gjester til den eksotiske øya i Gandsfjorden.

Vi har aldri registrert en eneste sur mine blant badegjestene til Marøy. Bare blide og fornøyde fjes, og mange som kommer igjen og igjen til denne fredfylte og opplevelserike perlen 670 meter fra storbyens ståk og bråk. Derfor er det også en glede og fornøyelse for oss i Naturverrnforbundet når vi kan fylle Marøyferjå med forventningsfulle unger på sin kanskje første ekspedisjon til en ukjent øy i fjorden.

Det er nemlig ungenes øy. Godt over halvparten av årets deltakere var barn i alderen fire til ni år. Spesielt hyggelig er det å ha med gjestene fra sommerskolen til Johannes Læringssenter. Alltid positive og interessert i å vandre rundt i et kulturlandskap som forteller en historie om menneskene som levde her for bare 50 år siden.

Naturvernforbundet takker Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune som har gjort det mulig for oss å arrangere et lavterskel natur- kultur og friluftstilbud til den vesle øya i Gandsfjorden.

Jentefiske på Marøy. Kvalaberg i bakgrunnen.

Fylling

Seier til lokallaget i Strand

21.02.2017

Miljødirektoratet har sagt nei til planene om å lage en 56 dekar stor steinfylling i Jørpelandsvågen. - Det nytter å drive med naturvern, fastslår en fornøyd lokallagsleder i Strand, Egil Tjensvold.

Oppdrett bekymrer organisasjonene

20.02.2017

Årsmøtet i Forum for Natur og Friluftsliv, Rogaland mener dagens produksjon av oppdrettslaks ikke er bærekraftig. Organisasjonene krever lukkede anlegg.

Mostun med stol ute

Tusen takk stolgivere!

09.02.2017

Salget av Mostunstoler innbrakte 85 500 kroner. - Det er en fantastisk flott gave til vårt nye formidlingsbygg på Mostun, skryter styreleder Hallgeir Langeland.