Sommer er bading, uansett vær. Foto: Erik Thoring

Sommer er bading, uansett vær. Foto: Erik Thoring.

255 besøkte Marøy

255 barn, unge og voksne ble med sommerens badebåt til Marøy. Egentlig et imponerende godt besøk med hele sju regnværsdager fordelt på 14 dager. I løpet av fire sesonger har badebåten fraktet 1187 gjester til den eksotiske øya i Gandsfjorden.

Vi har aldri registrert en eneste sur mine blant badegjestene til Marøy. Bare blide og fornøyde fjes, og mange som kommer igjen og igjen til denne fredfylte og opplevelserike perlen 670 meter fra storbyens ståk og bråk. Derfor er det også en glede og fornøyelse for oss i Naturverrnforbundet når vi kan fylle Marøyferjå med forventningsfulle unger på sin kanskje første ekspedisjon til en ukjent øy i fjorden.

Det er nemlig ungenes øy. Godt over halvparten av årets deltakere var barn i alderen fire til ni år. Spesielt hyggelig er det å ha med gjestene fra sommerskolen til Johannes Læringssenter. Alltid positive og interessert i å vandre rundt i et kulturlandskap som forteller en historie om menneskene som levde her for bare 50 år siden.

Naturvernforbundet takker Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune som har gjort det mulig for oss å arrangere et lavterskel natur- kultur og friluftstilbud til den vesle øya i Gandsfjorden.

Jentefiske på Marøy. Kvalaberg i bakgrunnen.

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.08.2011

Grønt eller grått i sentrum?

22.10.2016 | Sist oppdatert: 22.10.2016

Alle snakker om å bygge mer og bygge høyere i Stavanger sentrum. Naturvernforbundet minner om at et grønt sentrum er et trivelig sentrum.

_RMA0650

Svalbardnatur, jærfugler og pøbelgran på Mostun

19.10.2016 | Sist oppdatert: 19.10.2016

Høstens foredragsserie "Natur på torsdag" er i gang på Mostun natursenter. Foredragene holdes i den splitter nye foredragssalen i Inge Steenslands Hus. I høst blir det foredrag om fugler langs Jærstrendene, om Svalbardnatur og om gammelskog og pøbelgran.

Foto 20-2

Vern om vipene ved Fygaren!

28.09.2016 | Sist oppdatert: 28.09.2016

Stavanger kommune foreslår å bygge en tursti over Fygaren, mellom Byhaugen og Litle Stokkavatn. Det kan bety katastrofe for en av Stavangers siste hekkelokaliteter for den sterkt truete vipa.

Magnhild

-Eit besøkssenter verdt å besøkja

26.09.2016 | Sist oppdatert: 26.09.2016

- For eit senter de i Naturvernforbundet har laga til! Fylkesmann Magnhild Meltveit Kleppa sparte ikkje på godorda då ho opna Inge Steenslands Hus torsdag 22.september. Her er talen hennar: