Sommer er bading, uansett vær. Foto: Erik Thoring

Sommer er bading, uansett vær. Foto: Erik Thoring.

255 besøkte Marøy

255 barn, unge og voksne ble med sommerens badebåt til Marøy. Egentlig et imponerende godt besøk med hele sju regnværsdager fordelt på 14 dager. I løpet av fire sesonger har badebåten fraktet 1187 gjester til den eksotiske øya i Gandsfjorden.

Vi har aldri registrert en eneste sur mine blant badegjestene til Marøy. Bare blide og fornøyde fjes, og mange som kommer igjen og igjen til denne fredfylte og opplevelserike perlen 670 meter fra storbyens ståk og bråk. Derfor er det også en glede og fornøyelse for oss i Naturverrnforbundet når vi kan fylle Marøyferjå med forventningsfulle unger på sin kanskje første ekspedisjon til en ukjent øy i fjorden.

Det er nemlig ungenes øy. Godt over halvparten av årets deltakere var barn i alderen fire til ni år. Spesielt hyggelig er det å ha med gjestene fra sommerskolen til Johannes Læringssenter. Alltid positive og interessert i å vandre rundt i et kulturlandskap som forteller en historie om menneskene som levde her for bare 50 år siden.

Naturvernforbundet takker Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune som har gjort det mulig for oss å arrangere et lavterskel natur- kultur og friluftstilbud til den vesle øya i Gandsfjorden.

Jentefiske på Marøy. Kvalaberg i bakgrunnen.

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.08.2011

Omfattende giftbruk langs vegkantene

12.07.2016 | Sist oppdatert: 12.07.2016

Meldinger fra publikum tyder på en omfattende bruk av kjemiske sprøytemidler langs vegkantene i Rogaland. Er det slik Vegvesenet vil ha det?

Frøytloghølen Sokndal

Laksen kan bli utestengt

25.05.2016 | Sist oppdatert: 25.05.2016

Grunneiere, sportsfiskere og Naturvernforbundet frykter at byggingen av Frøytlog kraftverk i Sokndal kan stenge oppgangen av laks i de øvre deler av vassdraget.

2014-09-05_13-16-47_Bilde2

Gi Stavanger en ny våtmark!

24.05.2016 | Sist oppdatert: 24.05.2016

Ryfastmassene på Hundvåg skal ikke fraktes bort, men brukes til å utvide friområdet på Lunde. Lag heller en våtmark, foreslår Naturvernforbundet.

Hettemåkene elsker Mosvatnet

06.05.2016 | Sist oppdatert: 06.05.2016

Sjelden er det sett flere hettemåker i Mosvatnet enn i år. Bare for få dager siden ble det registrert over 800 måker på holmen og rundt 200 i Andedammen. Alt ligger til rette for et rekordår for den rødlista hettemåken.