• Rogaland
  • 500 besøkende hilste på over 10.000 kråker
Utenfor Mostun på safari- og kinodagen. Dette blir så nært en plen kan kalles å ha "fullt hus". Foto: Erlend Berne

Utenfor Mostun på safari- og kinodagen. Dette blir så nært en plen kan kalles å ha «fullt hus». Foto: Erlend Berne.

500 besøkende hilste på over 10.000 kråker

I forbindelse med Friluftslivets år arrangerte Naturvernforbundet kråkesafari og utekino. Det ble en kveld som alle som deltok på vil huske.

Værmeldingene var tvetydige på om det skulle bli regn, men det var heldigvis opphold innen de første møtte opp for å bli med på safari. Ornitolog og kråkeekspert Øyvind Gjerde var der for å guide folkemengden gjennom bøkeskogen ved Mosvatnet. Såpass mange møtte opp at de måtte deles i puljer. Naturveileder og biolog Cecilie Notø fra Mostun ble dermed guide nummer to. Det ble fort temmelig trangt på stien da flere hundre mennesker gikk i tog mellom trærne, men stemningen var storartet.

Image

Langs veien ble folk overrasket av noen rare skapninger. Tre avgangsstudenter fra Vågen videregående skole var ikledd fargerike drakter og holdt en livlig liten forestilling foran storøyde barn.

Image

Øyvind Gjerde stoppet toget for å prate om det han kan best: kråkene. Hvorfor samles de akkurat her i Stavanger? Hvor kommer de fra, og hvor drar de når de tar til vingene ved daggry? Flere hundre mennesker stod stille og lyttet til en enslig stemme som runget godt blandt fuglenes spetakkel.

Image

Safarien endte ved Mostun natursenter. Her var det allerede rigget opp til utekino. Massive høytalere stod klare på begge sider av et kjempelerret.

Image

Ved terassen var det åpen utekafé hvor folk kunne kjøpe ferske lapper med syltetøy, og noe varmt å drikke. Daglig leder for Naturvernforbundet Rogaland Håkon Fossmark, varaordfører i Stavanger Bjørg Tysdal Moe, og fotograf Roy Mangersnes hadde noen korte velkomstord til publikum. Etterpå ble filmen satt på.

Image

Roy Mangersnes har brukt ett år på å filme naturverdiene ved Mosvatnet, og resultatene snakket for seg selv. Barna frydet seg over synet av artige fugler mens de drev med sine daglige ablegøyer. De fikk flotte og nære blikk på spennende dyr og planter gjennom de ulike årstidene. Publikum fikk dermed se en side ved Mosvatnet de kanskje ikke hadde opplevd før. Den 17 minutt lange videoen avsluttet til ivrig applaus.

I løpet av én time var programmet slutt. Det ble gjennomført to runder, og det var rikelig med folk også i andre omgang. Da kvelden tok slutt var arrangører og frivillige salig utmattet. Det hadde blitt en suksess over alle forventninger!

Image

Les mer om begivenheten hos Aftenbladet her, eller les og se video hos NRK her!

Tv Vest har videoen som Roy Mangersnes laget tilgjengelig her!

Foto: Erlend Berne

Artikkelen ble sist oppdatert: 07.06.2015

NETTSIDE

NY NETTSIDE!