Allerede tidlig på 1930-tallet kom Rogaland Naturfredningsforening opp  med egen logo. Motivet er en storspove på jærstrand.

Allerede tidlig på 1930-tallet kom Rogaland Naturfredningsforening opp med egen logo. Motivet er en storspove på jærstrand.

90 år i år!

Naturvernforbundet i Rogaland ble stiftet på Stavanger Museum 30.januar i 1928. Det betyr at vi er 90 år i år!

Vårt moderskip Norges Naturvernforbund ble stiftet allerede i 1914. Men om Rogalandsavdelingen kom seint, så kom den med et brak. Foreningens formann de første ti åra, Ole Isaksen, var vant med utrykking og brannslukning. I sitt yrkesprofesjonelle liv var han nemlig overmaskinist ved Egenes brannstasjon.

Isaksen satte vern av fornminner øverst på agendaen. Han og hans meningsfeller reiste land og strand rundt, kjøpte og fredet kulturminner og naturminner. Om det var nødvendig ble kulturminnene også restaurert. Aktiviteten og engasjementet var så sterkt at Stavanger museum ba foreningen om å dempe seg litt.

Isaksen ble avløst en annen brennende ildsjel, konservator Anders Bernhoft Osa ved Stavanger museum. Bernhoft Osa var konstant bekymret for fugelenes manglende vern mot jakt, fangst og eggsanking. Han oppsøkte grunneiere over hele fylket og fikk i stand en lang rekke frivillige, tidsavgrensete fredningsavtaler der alle jakt og fangst var forbudt. Fuglevennen Bernhoft Osa er den lengstsittende formannen i fylkeslaget, i 20 år fra 1940 til 1960.

En ide som ble født allerede på 1930-tallet var innkjøp av et stykke representativ jærsk natur. Foreningen samlet inn penger og gjorde flere forsøk på å få hånd om et naturområde på Jæren, uten å lykkes. På 1960-tallet ble fondspengene istedet brukt til å kjøpe aksjer i Røldal-Suldal Kraft AS!

På slutten av 1960-tallet ble Rogaland Naturfredningsforening til Rogaland Naturvern. Samtidig ble naturfredningsforeningene reorganisert i Norges Naturvernforbund. I løpet av få år økte medlemstallene i alle fylkeslag i landet. På 1970-tallet tok det fyr i natur- og miljøverninteressen i befolkningen. Samtidig fikk fylkeslaget i Rogaland  fast bopel i et gammelt butikklokale på Våland og medlemsbladet Rygjavern ble startet i 1975. Bladet har vært utgitt kontinuerlig siden og utkommer nå i sin 43.årgang. Kontoradressen har skiftet fire ganger i årenes løp, men nå har vi landet, forhåpentlig for godt, på Mostun natursenter.

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Skurvedalen II

Jippi! Øvre Skurvedalen blir reservat!

29.03.2019

Øvre del av Skurvedalen i Lysefjorden blir vernet som naturreservat. Fylkesmannen i Rogaland har inngått avtale om frivillig vern med grunneier. Naturvernforbundet jubler!

II_Sol_Gra_flyfoto

Åpne Grannesbekken til Hafrsfjord

19.03.2019

Hafrsfjord trenger å bli tilført rent, friskt vann. Det får ikke fjorden om sykeshusutbyggerne på Ullandhaug får det som de vil. De foreslår at alt overvann fra sykehusområdet skal gå i lukket kulvert til fjorden. – Håpløst gammaldags tenkning, mener Naturvernforbundet.